С какво хората, родени след 2000 г., са по-добри от по-възрастното поколение

Как поколение Z (хората, родени между 1996 и 2010 г.) променя работната среда? Според изследване на Роберта Кац, която е бивш старши научен сътрудник в Центъра за напреднали изследвания в областта на поведенческите науки (CASBS) в Станфорд, те носят в офиса различен набор от ценности, поведение и очаквания в сравнение с предишните поколения. Кац си сътрудничи с екип от изследователи, за да проведе мащабно, многогодишно проучване, и да разбере какво е важно за поколението Z и защо.

Поколението Z очаква промяна

Светът, в който навлязоха представителите на Поколението Z, е коренно различен от този на техните родители и дори от този на милениалите - хората, родени в началото на 80-те до 1996 г. Светът на Поколението Z се определя от технологични промени, които се случват с бързи темпове, и които също така променят социалния опит. Прекъсването и непостоянството винаги са били част от света, който преживява Поколението Z - за тях това е норма, а не изключение. „Има очакване за постоянна промяна“, казва Кац.

Израстването в условията на несигурност е дало на Поколението Z уникален набор от характеристики, включително гъвкавост и устойчивост. То е пречупило за начина им на мислене за бъдещето и за това как нещата трябва да бъдат направени. Родените между 1996 и 2010 г. са склонни да поставят под въпрос на начина, по който нещата се случват, което води до следващата черта, която представителите на Поколението Z ще донесат със себе си на работа.

Поколението Z е прагматично

Поколението Z има силно изразено чувство за самостоятелност. Неговите представители живеят в свят, който винаги е бил на една ръка разстояние от резултатите в Google. Ако искат да научат повече за нещо, те с готовност търсят отговора за себе си (дори и той да не е винаги правилен).

Те поставят под въпрос всичко и всички - своите връстници, колеги и дори родители. „Не е задължително да възприемат по-възрастните като експерти. Те искат да разберат защо нещо се прави по определен начин. Те са много прагматични“, казва изследването.

Представителите на Поколение Z не се страхуват да оспорват методологията на събитията. „Когато по-възрастен човек им каже „Така трябва да се прави“, те искат сами да проверят това. Това не означава, че те винаги са прави, просто имат различен начин на разбиране“, обяснява Кац.

Иска да види/направи промяната

Представителите на поколението Z не само очакват промяна, но и я изискват. Те наследяват набор от сложни проблеми - от изменението на климата до неравенството и расовата несправедливост и искат да ги решат. Те искат да работят в компания, която според тях прави добро за света.

Кац предупреждава, че за някои работодатели може да бъде предизвикателство да заемат позиция по политически натоварени или чувствителни теми. „За повечето институции, които представляват много хора и много идентичности, е невъзможно да удовлетворят всички“, казва ученият.

Цени сътрудничеството и работата в екип

Дигиталният свят е помогнал на някои представители на това поколение да оформят своята идентичност. Чрез социалните медии и онлайн групите те откриват субкултури, с които да се свързват и да взаимодействат.

Те са израснали с уикита - уебсайтове, създавани и редактирани съвместно от потребителите, и фендъми - общности, съсредоточени около общ интерес. Например K-pop сензацията BTS има своя армия, Бионсе - своя Beyhive, а Тейлър Суифт - своите Swifties.

За да постигнат нещо, те ценят сътрудничеството. „Усещането им е, че всеки, който работи, го прави за общото благо“, описва Кац. „Държат да има екипен дух“, допълва изследването.

Снимка: iStock

Поколението Z иска лидери, които ръководят чрез консенсус

Поколението Z е по-малко йерархично в сравнение с предишните поколения. „Те не вярват в йерархията заради самата йерархия. Вярват в йерархията, когато тя е полезна“, казва Кац.

Вместо това представителите на поколението Z предпочитат лидерство, което зависи от експертни познания, които са специфични за дадена задача или време. Това може да означава, че те предпочитат управление, при което членовете на екипа се редуват да ръководят групата (известно като модел на „ротационно лидерство“).

Друг стил, който те може да предпочитат, е „лидерството в сътрудничество“, при което хора от цялата организация участват във вземането на решения и решаването на проблеми.

Прозрачността също е важна. Представителите на Поколението Z ценят консенсуса и търсят лидери, които са в услуга на групата (наричан още „служебно лидерство“).

Ценят баланса между професионалния и личния живот

Поколението Z израсна в период, в който работният график от 9 до 17 се разми и се появиха гъвкави модели на работа. Това рабоотно време накара по-възрастните поколения да изпитват натиск да бъдат винаги „на линия“.

„Работата и домашният живот са толкова интегрирани, че ако не обръщате внимание, може да работите през цялото време. Мисля, че поколението Z е чувствително към това“, споделя изследователката.

Освен баланса между професионалния и личния живот, поддържането на психическото и физическото здраве също са важни за Поколението Z. Те са убедени, че животът е нещо повече от работа.

Поколението Z възприема по различен начин лоялността

Тъй като Поколението Z е израснало в условията на толкова много промени, то има различен поглед върху лоялността. Представителите му са израснали с работни места, които не са особено лоялни към служителите си.

Поколението Z е израснало в сянката на световната финансова криза от 2008 г. - събитие, което има дълготрайно въздействие върху заетостта и естеството на работата.

„Преди хората отиваха на работа в големи компании с мисълта, че ще останат там през цялата си кариера и че компанията ще се грижи за тях - ще им осигурява здравни осигуровки и т.н.“, казва Кац. След рецесията от 2008 г., а и след пандемията от COVID-19, компаниите намалиха разходите за труд и приложиха други мерки за пестене на разходи, като например намаляване на привилегиите и обезщетенията. Масовите съкращения също бяха широко разпространени.

Междувременно в живота на представителите на Поколението Z присъства и „gig economy“, както и възходът на работата по договор. Те са предприемчиви, което е част от прагматичните им наклонности.

Снимка: iStock

Търси доверие и автентичност

Поколението Z цени автентичността. Тя е свързана с доверието. Думите и действията трябва да съвпадат, показва изследването.

Честността и откритостта са важни. За Кац всичко е въпрос на уважителна комуникация. „Моята препоръка към работодателите е винаги да имат готовност да чуят различни начини за постигане на целите, защото Поколението Z е с единия крак в бъдещето.“

Източник: news.stanford.edu