За своите дизайни разказват Стоян Радичев, Поля Кинова, Светослав Кучагов и Ивет Апостолова

Състоя се 30-ото юбилейно издание на най-престижните награди за мода в България – „Златна игла”. С приза „Дизайнер на годината” беше удостоен Стоян Радичев.

„За мен е голямо признание, тъй като това е третата поредна награда. Означава, че сме си трудили много през тази годината и миналата, и по-миналата. Това е голяма отговорност. Да станеш веднъж върха е лесно, но няколко пъти вече, е по-трудно. Повече от 10 години вече участвам на този конкурс. Искам да благодаря първо на доц. Любомир Стойков и на Академията за мода, тъй като дават сцена, на която ние дизайнерите можем да покажем нашата работа”, коментира той.

30 години „Златна игла”: Академията за мода отличи най-добрите дизайнери за 2024 година

Радичев разказа, че през 2024 г. е заложил на нови модели, доста по-екстравагантни, доста по-сложни като изработка, по-трудоемки. „Мисля, че сме на по-високо ниво от минали години. Обичам екстравагантни кройки, да подчертават женската красота. Докато при цветовете обичам да работя с черния цвят”, допълни дизайнерът.

Ивелина Кунчева с приз от наградите за мода „Златна игла 2024“

Призът „Моден бранд на годината” отиде при Поля Кинова. „За мен наградата е, освен вдъхновение, и стимул да продължа напред и да надграждам. Формулата е добър екип, който да стои зад гърба ти, да те подкрепя. Подкрепата е най-важна. Вдъхновението ми е от модни икони от минали епохи. Ретроспекция към по-скоро минимализмът на 90-те години, с елементи от новото време”, каза тя.

Кинова посочи, че личностите от миналото, които я вдъхновяват са Одри Хепбърн, София Лорен и топ моделите от 90-те години. „Заложила съм на пастелни цветове, сребристи, златисти нюанси. Също така металически оттенъци, си позволих да използвам, които стоят доста ослепително. Малко червено, малко нюанси на синьо и зелено. В прав силует съм изработила тоалетите, елегантни”, добави още тя.

Статуетката за „Уникална мода” получи Светослав Колчагов. „Както винаги съм казвал, това е голяма чест. Осем години след първата златна награда, която получих за „Дизайнер на годината”, означава, че все още се движа в правилната посока. Поне аз така си мисля и се надявам. Но наистина това е чест. Затова винаги с удоволствие се връщам в България, където знам, че моето творчество е оценявано”, посочи той.

Хората в България и не само по света, познават Светослав Колчагов като дизайнера, създал роклята на Кари Брадшоул във филма „Сексът и градът”. Но негови тоалети се появяват и върху звездите по време на наградите „Оскар” и BAFTA. „Това наистина е мечтата на всеки един дизайнер - да може да покаже своите тоалети, своето изкуство на една от най-големите сцени. За мен наградите „Оскар” е несъмнено един от най-големите ни успехи, понеже няма по-голям червен килим, на който да покажеш своя рокля. И с нетърпение очаквам март месец, когато пак ще се върна към наградите „Оскар”, но е тайна за сега”, каза още той.

„Доста се колебах какво да представя на 30-ата юбилейна церемония на „Златна игла”. В началото мислех да направя една сборна колекция от творби, които съм правил през годините. Но реших да покажа част от последната ни колекция, която показахме само преди няколко месеца в Рим. Характерното за нея е черният и белият цвят. Бих нарекъл колекцията „архитектурна”, добави още Колчагов.

Ивет Апостолова стана „Най-добър млад дизайнер” за 2024 г. „За мен това е преди всичко, освен признание, една допълнителна мотивация да продължавам да се развивам повече в това, което правя. След като са ме признали вече на българската сцена, да изляза и на световната сцена. Това е моята най-нова колекция, която е вдъхновена от парижкия стил и от ретро-романса. Представете си това, което опознаваме от старите романтични филми в черно-бяло, както се казва и моята колекция – „Романс, написан в черно и бяло”, тъй като тя се състои изцяло от черни, бели и черно-бели рокли. Това е един много специален за мен проект, тъй като съм вложила доста повече време и усилия в него, в сравнение с останалите ми колекции. Смятам, че имам доста голям прогрес от началото и то за това кратко време от една година. Нямам търпение да видя след 2-5 години къде ще бъда”, обясни още младата дизайнерка.