„Решихме да инвестираме 120 млн. евро заради благоприятната среда, която съществува в България за бизнеса, но и за подобни проекти като възобновяемата енергия”, заяви главният изпълнителен директор на United Group
United Group обяви голям проект за зелена енергия в България с инвестиция от 120 милиона евро. До 2027 година ще бъдат построени три слънчеви електроцентрали и един вятърен парк. Темата в „Интервюто в Новините на NOVA” коментира главният изпълнителен директор на United Group Виктория Боклаг.
United Group навлиза в производството на зелена енергия с инвестиция от 120 млн. евро
United Group обяви навлизането си в производството на енергия в България. Какво предизвика този ход?
- Чудесно е да съм тук, за да обявя, че вече не сме само телекомуникационна и медийна компания, но и енергийна. Нека опиша какво всъщност правим сега. United Group реши да навлезе в производството на електроенергия от възобновяеми източници, като инвестира първоначално 120 милиона в 4 проекта за производство на възобновяема енергия в България. Говорим за три соларни централи и една вятърна централа с общо производство от 310 хиляди мегаватчаса годишно до 2027 г. Има няколко причини да вземем това решение. Първо - публично сме се ангажирали с устойчивостта и желанието да станем компания с нулеви нетни емисии до 2040 г. Това е значителна стъпка в тази посока и реално с това действие ще използваме енергия от възобновяеми източници по цялата си верига. Втората причина също е проста – очакваме консумацията на електричество в телекомуникационните мрежи да се увеличи. Много се говори за изкуствения интелект и как той ще промени живота ни. Наистина вярвам, че това ще се случи. Но ще има и цена, а именно увеличената консумация на електричество. Съответно, трябва да сме готови да посрещнем това увеличение. А третата важна причина е по-скоро бизнес решение – стараем се да елиминираме всички нестабилни фактори, доколкото това е възможно в нашия бизнес. Когато видяхме, че цените на електричеството ту се качват, ту спадат за изминалите три години – първо покрай COVID, после с войните в Украйна и Близкия изток, искахме да внесем допълнителна сигурност, да можем да контролираме структурата на разходите ни, тъй като електричеството се увеличава всяка година. Съответно, с настоящата начална инвестиция от 120 милиона в България, към 2027 г. ще можем да произвеждаме 160% от цялото електричество, консумирано от дейностите ни в България, но и 65% от общите нужди на групата на регионално ниво.
Защо България беше избрана като пазар за пускането на този проект?
- България всъщност е най-големият ни пазар по отношение на мащаб и приходи. Повече от една трета от консумацията на електричество на United Group e от България, така че това беше една от причините. Разбира се, има повече от една причина за всяко решение. А втората определено беше благоприятната среда, която съществува в България за бизнеса като цяло, но и за подобни проекти като възобновяемата енергия.
Планирате ли да разширите енергийния проект към други пазари, или да предлагате енергия навън?
- Определено. Започваме с България, с начална инвестиция от 120 милиона в четири проекта. Желанието ни е да имаме подобни проекти и в други държави, може би и да се разширим в България. И дори да навлезем в сферата на продажбите на дребно, тъй като сме наясно как се работи с битовите потребители.
По отношение на компанията и пазара, United Group навлиза в България през 2020 г. Как се представя групата на българския пазар?
- Изключително сме доволни от дейността ни в България. Вероятно много хора знаят, че притежаваме най-големия телекомуникационен оператор – Vivacom и най-голямата телевизионна компания – NOVA. Щастливи сме, че през последните четири години NOVA успя да остане водеща по гледаемост в България, да запази лидерската си позиция. От друга страна, в телекомуникационния бизнес инвестирахме усилено в инфраструктурата, ускорихме изграждането на оптиката, която е бъдещето на фиксираните телекомуникационни мрежи. Инвестирахме в 5G мрежи, като сега 5G покрива над 90% от страната. И стартирахме ЕОN, която е най-популярната видеоплатформа в Югоизточна Европа. Затова, с всички тези мащабни инициативи, с инвестицията от около 2,5 милиарда, които вече сме вложили в страната, можем да считаме растежа и успеха за знак, че умеем да се справяме добре.
Какъв потенциал виждате на българския пазар?
- Като цяло мисля, че България е един от най-добрите пазари, на които оперираме. Това, на което определено бих искала да наблегна, са хората. Мисля, че те, човешкият ресурс, с който разполагате в България, от гледна точка на образование, са толкова високо образовани, мотивирани и дисциплинирани. Наистина смятам това за огромно предимство, с което България разполага. Но и да не забравяме и членството в ЕС, в НАТО, много благоприятния данъчен режим, който насърчава бизнеса и предприемачеството. Когато говоря с други директори и предприемачи за Югоизточна Европа, често им препоръчвам България, защото разполагате с това, което е необходимо за насърчаване на бизнеса, иновациите и привличане на инвестиции.
Като ключов играч в Югоизточна Европа - какви стратегии са двигател на растежа ви в телекомуникациите и медиите?
- Инфраструктурата е на първо място, на второ място определено са продуктите. Когато видите продуктите, които се предлагат от телеком операторите ни, много от тях са проектирани от нас. И на трето място със сигурност е изживяването за клиентите. Отнасяме се към това много сериозно. Явно правим нещата както трябва, защото на всички пазари, които са много конкурентни, клиентите ни се увеличават. За медиите е ясно – трябва да произвеждаш съдържание, което е подходящо за твоята аудитория и мисля, че всичките ни медии, във всички страни, където присъстваме, успяват да стоят на върха.
Медийната консумация се разви драстично през последното десетилетие. Как оценявате развитието на медийните брандове на United Group?
- Там, където имаме телевизия с национален обхват, сме на водещи позиции. С кабелните и спортните канали определено оставаме в топ 20 на най-гледаните канали на платформите за платена телевизия. Аз съм изключително щастлива от новините, които правим, и информираме публиката ни за това, което се случва по света. Независимо дали става дума за национални телевизии, портали или платени канали, каквито имаме на други пазари.
Мисля, че United Group е навлязла толкова дълбоко в сърцевината на медийния бизнес, че надали има човек от нашата 40 милионна аудитория, който да не е чул новините поне от един от нашите източници.
Когато става въпрос за бъдещето - как виждате промените в пейзажа на медиите и телекомите за предстоящите пет години, например?
- Интересен въпрос. Всички знаем, че от известно време в Европа се говори за нуждата от реформа в телекомуникационния сектор. Ако направим сравнение с други пазари като САЩ или Китай, където има 3-4 оператора, които обслужват стотици милиони клиенти, в Европа ситуацията е напълно различна - има над сто оператора, обслужващи реално доста фрагментирани пазари. Много играчи, обслужващи ограничен брой клиенти. Съответно, мисля, че ще видим промени в начина, по който се дефинира пейзажът на телекомуникациите, за да се постигне мащабност и конкурентоспособност в сектора. Редом с това, мисля, че е важно да се отбележи, че например в България проведохме няколко консолидации, включително скорошното ни придобиване на Bulsatcom, който сега успешно се интегрира във Vivacom, отново давайки по-голяма мащабност, по-големи инвестиции и по-добри услуги на клиентската база на Vivacom. Другият момент при телекомуникационните пазари и какво виждам за бъдещите пет години - определено е начинът, по който се установяват правилата на играта между телеком операторите, които инвестират в инфраструктурата, и Биг Тек и хиперскейлърите, които основно са от САЩ. Ако говорим за медии, тогава е важно да се спомене, че медиите вероятно са във фаза на още по-големи трансформации, защото има много стрийминг услуги, идващи на пазара, със страхотно съдържание. Така че нашите медии, за да останат конкурентоспособни, трябва да обърнат повече внимание на младата аудитория, не само в смисъл на съдържание, но и на платформи. Мисля, че това ще определя нашите решения как да привлечем и задържим младата аудитория със собствено съдържание.
Редактор: Георги Генов