Причината е недостигът на ресурсни учители

Хиляди деца със специални образователни потребности у нас не са обхванати от просветната система. Въпреки нарастващия брой ресурсни учители, психолози и логопеди, броят им продължава да не достига.

Да намери подходящо училище за децата си, които предстои да влязат в първи клас, се оказва трудна задача за Таня Петрова, дори и в София. Защото и двамата са с аутизъм. „Дори в София има много малко места, които разполагат с материална база, подходяща за деца със СОП”, смята тя.

Психолог: От тази учебна година родителите на деца със СОП в София ще получават необходимата подкрепа

Шумът на пълната класна стая не е подходящ за тях, затова преминават на индивидуално обучение. Но в училище, а не изцяло у дома. „Вървим по учебната програма с много адаптации, но децата се научиха да четат, могат да броят и да смятат”, казва още майката.

Всяко десето дете в столичното 140. СУ „Иван Богоров“ е със специални образователни потребности. „Стъпките са изключително мънички, но когато човек види постигнатия резултат, усмивката на детето и желанието му да те прегърне, значи си стигнал до неговото сърце. Това ме удовлетворява”, посочва началният и индивидуален учител Живка Боянова.

За последните близо 10 години броят на учителите, които работят с деца със специализирани потребности, е нараснал многократно. „Броят на специалистите се увеличава, но все още имаме много деца, които нямат достъп до всички тях. Няма достатъчно ресурсни учители”, коментира образователният министър Красимир Вълчев.

Защо детски градини в София отказват прием на 5-годишно момче с аутизъм

„В училището ние създаваме специалистите, от които имаме необходимост. Има четирима щатни учители, които преподават само на децата в индивидуални часове”, уточни директорът на 140. СУ „Иван Богоров” Мая Зафирова.

Децата със специални образователни потребности са около 27 000. Но не всички са обхванати от просветната система. „Аз лично се притеснявам какви експерти ще закараме в малките населени места”, каза Надя Шабани от Български център по нестопанско право.

„Трябва да се положат много големи усилия по адаптация по самия образователен процес”, смята Таня Петрова.