Вижте какви са те
Образованието не е и не може да бъде един единствен правилен модел, който работи еднакво добре за всички. Днес „Социална мрежа“ представя разнообразие от образователни модели, които предизвикват конвенционалната мъдрост – нови форми и стратегии на обучение, които се стремят не само да предават знания, но и да култивират творчество и критично мислене.
ЕКСКЛУЗИВНО ЗА NOVA.BG: Момчето чудо, което знае 400 езика (ВИДЕО)
Алтернативни образователни модели
В Щатите около 5% от учениците се обучават в домашни условия, в Европа този метод не е популярен и едва 1% от всички го предпочитат. За сметка на това около 10% от семействата са избрали алтернативни образователни методи, базирани на експериментите, опитите и играта.
„Всяка алтернатива е важна, доколкото е приета от родителите и учителите. Всяка алтернатива се базира на различна основа и философия. Хубаво е родителите да подкрепят вкъщи процеса“, посочи преподавателят в СУ и сертифициран монтесори преподавател Десислава Стоева.
По думите ѝ индивидуалният подход трябва да е в основата на всяка образователна система. „Но алтернативите, неслучайно се наричат така, защото е добре да останат такива. Те са специфични“, допълни тя.
Методите на обучение поставят детето в центъра, но всеки един го прави по различен начин. „В Монтесори средата е много богата – има много материали и децата сами избират с кой учител на работят. Във Валдорф също средата е много разнообразна, но има разлики. В Реджо Емилия пък е много красиво, там се работи повече на проекти“, обясни Стоева.
Методът „Монтесори”: Нова философия за детско възпитание (ВИДЕО)
Реджо-педагогиката представлява методика за обучение на деца от 3 до 6 годишна възраст. Създадена е от италианския педагог и психолог Лорис Малагуци. Методът приема името на града, в който Малагуци открива първата си школа – Реджо Емилия в Италия.
„Базира се на това, че детето е компетентно и има знания и умения още от самото си раждане. Това, в което ние вярваме е, че ролята на училището и на учителите е да успеят да накарат детето да покаже тези качества, които са му заложени“, заяви координаторът на международната мрежа на Реджо Емилия Емануела Веркали.
По думите ѝ благодарение на възможностите, предоставяни чрез метода, през първите 6 години, те формират т. нар. „джобче“, където да поберат всичките си умения.
Валдорфската педагогика: Да учиш с главата, сърцето и ръцете си
Предимствата и предизвикателствата на методите, които се прилагат у нас
Над 20 000 са монтесори училищата по света, а над 84 държави обучават над 100 000 деца по валдорфския метод.
„Повечето такива педагогики са насочени към нуждите на детето. Съответно дали е готова да учи, защото голяма част от това, което се случва е, че в даден момент всички учат умножение, например. Представете си в една такава класна стая едно момченце, което е тъжно, защото вечерта родителите му са се скарали. Как в този момент точно ще чуят учителя? Няма да може“, посочи Диляна Шейтанова, създала, разработила и развива иновативна монтесори паралелка в 191 училище.
По думите ѝ при Монтесори метода момченцето ще може да обсъди проблема си с учителя и да поговорят.
„Валдорфският подход е холистичен, както в останалите алтернативи, детето е най-важно. В тези паралелки се подхожда не само към интелектуалното развитие на детето, но и към неготово душевно и физическо. Започваме часовете с блок часове, които се наричат епохи“, казва Силвия Ганева, СУ “Емилиян Станев”, Велико Търново, която развива валдорфска паралелка.