Снимка: istock
Позиции по темата сблъскаха Данко Калапиш и д-р Женя Лазарова
Миналата седмица на Националната конференция по повод 35 години от създаването на синдиката на българските учители беше обсъдено дали в училищата да влезе предметът „Добродетели и религии”. Мнения по темата сблъскаха директорът на 107. ОУ „Хан Крум“ и преподавател по религия Данко Калапиш и когнитивният психолог д-р Женя Лазарова в ефира на „Социална мрежа“ по NOVA NEWS.
Данко Калапиш напълно подкрепя предложението да бъде въведен час по добродетели и религии в учебната програма. По негови наблюдения класовете, в които се изучава религията, агресията се намалява значително. Според него това се дължи на множеството нравствени теми, заложени в учебната програма, които са съобразени спрямо възрастта на децата.
Женя Лазарова обаче сравнява този предмет с вероучението.
„Не съм съгласна, че религията е ефективното решение заради разликата в религиозната насоченост на децата и правилата, които учат”, обяснява тя.
Предлагат въвеждане на нов предмет в училище
По нейни думи децата, идващи от семейства без религиозна насоченост, трябва да бъдат освободени от тези часове, ако бъдат въведени като задължителни.
„Социално-емоционалното учене може да се случва през религията, знанията и опита”, обясни преподавателят. Той подчерта, че в тези часове, които са свободно избираеми сега, се изучават теми от обща култура.
„Категорично не съм съгласна с желанието на религиозните институции да дефинират какво значи да си добър човек, защото добрият човек не принадлежи към никоя религиозна общност. Това е един зрял и психически здрав човек с умения за общуване и точно този аспект на педагогиката трябва да целим да развиваме в образователната ни система”, подчерта д-р Лазарова.
Експертите очакват сблъсъци между родители и учители, ако този предмет се въведе задължително навсякъде.
Целия разговор гледайте във видеото.
Редактор: Иван ИвановПоследвайте ни