
Снимка: iStock
Съвсем скоро ще удари първият звънец за новата учебна година
Все повече ученици прибягват до помощта на изкуствения интелект за писането на своите домашни работи и проекти. Според проучване на Pew Research Center от 2024 г. 26% от тийнейджърите на възраст 13–17 години са използвали ChatGPT за училищни задачи. Днес този процент вероятно е още по-голям, пише Си Ен Ен.
Но докато ИИ може да бъде ценен инструмент за учене, неправилната му употреба крие риск – учениците може да го използват като „съкратен път“ и да не мислят самостоятелно.
AI откри два нови антибиотика – надежда срещу супербактериите
► Защо не бива ИИ да пише вместо децата?
Професори и учители предупреждават, че ако децата използват чатботове, за да пишат вместо тях, това е форма на измама.
„Най-важното е, че това ги лишава от възможността да учат,“ подчертава преподавател.
Инструментите за откриване на ИИ-текстове често са ненадеждни, което означава, че е трудно да се разбере дали едно есе е написано от ученик или от машина.
Снимка: iStock
► Кога ИИ е полезен и кога - не?
• Използвайте ИИ като помощник, а не като заместител.
Роби Торни, старши директор по програми за ИИ, обяснява:
„Уверете се, че децата използват ИИ като учебен инструмент, а не като по-краткия път към успеха“
► Полезни начини да се използва ИИ:
• като виртуален учител – за обяснение на трудни концепции или за помощ, когато детето „заседне“;
• за генериране на идеи – например за мозъчна атака, но мисленето и писането трябва да останат лични.
Американска тех компания замени 80% от персонала за една година с изкуствен интелект
► Неподходящи начини:
• да се използва, за да напише домашно или есе вместо ученика;
• да се копира съдържание без критично мислене.
► Защо е важно децата да мислят самостоятелно
„Мозъкът ни е като мускул. Децата няма да развият уменията си, ако не ги упражняват“, казва Торни.
Ако ИИ „открадне“ възможността за практика, ученикът ще изгуби шанс да усвои критично мислене и самостоятелно решаване на проблеми.
Когато оставиш AI да диктува живота ти: До какви опасности води общуването с изкуствения интелект
► Проверявайте фактите – ИИ не винаги е прав
ИИ чатботовете често „халюцинират“ – измислят информация. Преподаватели вече наблюдават сходни грешки в работите на учениците, което показва, че текстовете са генерирани от изкуствен интелект.
► Какво могат да правят родителите?
• преглеждайте редовно как децата използват чатботове;
• сравнявайте информацията от училище (например за фотосинтезата) с това, което казва ИИ;
• проверявайте дали децата не търсят лични съвети от ИИ;
• използвайте изрази като „Забеляза ли как ИИ ти каза: ‘Харесва ми идеята ти’? Това е просто програмиране. ИИ не мисли нищо за идеята ти“,„Използвай ИИ, за да разбереш нещо по-добре, но не за да пишеш вместо теб“.
Децата трябва да знаят, че чатботовете не са хора.
„Знаем, че по-малките често не различават фантазия от реалност, което ги прави по-склонни да мислят, че ИИ е приятел“, обяснява Торни.
► Опасности
Някои чатботове могат да бъдат обучени за романтични разговори, което крие риск за децата. Възможно е да се дадат опасни или погрешни съвети. Съществува риск от разкриване на лична информация, ако деца споделят снимки или данни, които могат да станат публични.
Заключението е, че изкуственият интелект вече е неразделна част от света на учениците. Въпросът не е дали ще го използват, а как ще го използват.
Редактор: Габриела ВинароваПоследвайте ни