Омбудсманът Велислава Делчева напомня на потребителите, че могат да подават рекламации до 31 август

Само пет дни остават до края на срока, през който можем да направим възражения по изравнителните сметки за парно и топла вода. Основните оплаквания на потребителите са за високи и неясни изравнителни сметки или за пълна липса на получена хартиена фактура. Още по темата сега - Петър Антонов

На 31 август изтича срокът за възражения по годишните изравнителни сметки. До тази дата и клиентите, които не са осигурили достъп до имота си трябва да се свържат с топлинния счетоводител и да заявят допълнителен отчет на уредите за изготвяне на изравнителна сметка, която да е на база реалното потребление. От своя страна „Топлофикация” има срок от един месец да разгледа жалбата и да отговори на възражението.

Няколко столични квартали останаха без топла вода заради аварии

Жалби има и в институцията на омбудсмана. От началото на годината до момента постъпилите жалби там срещу топлофикациите са 193. За сравнение през цялата минала 2024 година общият брой на жалбите е бил 291.

Лиляна Йорданова получава изравнителната сметка, но вижда сума, която не очаква и затова идва до „Топлофикация” да търси отговори в срок: „Нищо не ползвам. Нито топла вода, нито парно, а начисляват. Имам там някаква сума, която трябва да платя. Обясниха ми откъде идва, но много не ми е ясно пак”.

Да търси обяснение идва и Емилия: „Сметката всеки месец е била същата като миналата година, дори малко по-висока, а в същото време имам да доплащам близо 400 лева. Трябва да отидем до Техем, не до Топлофикация, те подават данни до тях”.

 Възраженията трябва да се отнасят към топлинния счетоводител, който изготвя сметките. А за жалба ще ни е нужно: "Заявление свободен текст, в което да изразите възражението, рекламацията с какво сте несъгласен конкретно или общо. Ако клиентът не е осигурил достъп за отчет на уредите в имота си това се доплаща", обясни Деян Дянков, обществен посредник, "Топлофикация София" ЕАД.

Започва изпращането на изравнителните сметки за парно и топла вода в София

Това е и най-честата причина за високи изравнителни сметки. А срещу тях жалбите при омбудсмана се увеличават, но за да получим помощ е нужно да спазим срока за възражение до 31 август.

"За съжаление след този срок нищо не може да се направи, няма възможност да се възразява след това. Включително и омбудсмана няма възможност да реагира. Могат да си обжалват сметката по съдебен ред, което изисква обаче допълнителни усилия и ресурси", каза омбудсмана Велислава Делчева.

А тези, които имат суми за възстановяване могат да ги получат на каса, по банков път или да им бъдат приспаднати от бъдещи фактури.

"В случай, че е титуляр по партидата никакви документи не се изискват. Тя може да бъде възстановена тази сума само ако вие сте си заплатил всичките прогнозни фактури през отоплителния сезон, нямате други задължения към Топлофикация, включително и съдебни", заяви Дянков.

Източник: БГНЕС