Основната идея е да се засили конкуренцията и така бензинът и дизелът да поевтинеят

След като стана ясно, че няма как да се намалят акцизите на горивата, финансовият министър Симеон Дянков лансира друга теза - че ще се променят закони и нормативни актове, за да поевтинеят бензина и дизела.

За засилване на конкуренцията, а оттам и намаляване на цените, възможен вариант, твърдят запознати би било по-засиленото използване на т.н. данъчни складове. Това са на вид обикновени горивни цистерни, но под контрола на митниците и в тях търговците на горива биха могли да държат внесено гориво, преди да са заплатили акциза за него. В това време те могат да търсят пласмент за стоката си.

В страната тези данъчни складове са над 20, твърдят запознати. Но дори повече горива да бъдат внесени, и така, засилена конкуренцията, цените могат да се повлияят само в рамките на 2-3 стотинки.

„Компонентата на печалбата, разходите за превоз и преработка на производителите е в рамките на жълти стотинки при сегашната цена на горивата”, каза Явор Алексиев, икономист.

Това е защото освен голямата компонента на акцизите и ДДС в тях, почти толкова важна е цената на петрола на международните пазари.

„Те са под двоен натиск. Освен поскъпването от месец и половина, има и спекулацията, че ще бъдат напечатани нови долари и американската валута поскъпва спрямо еврото. А петрол се купува в долари”, каза брокерът Димитър Георгиев.  

Все пак пазарите не винаги вдигат цените.

„Никой не е казал, че цените няма да намалеят. Това е пазар”, допълни той.

Репортер: Данаил Глишев