Причината е спирането на въздушния трафик над Украйна и пренасочване на полетите
Заради спирането на въздушния трафик над Украйна, голяма част от полетите са пренасочени над българското въздушно пространство. За 24 часа над страната ни преминават 2200 самолета. От днес броят им скача драстично.
Българският авиопревозвач изпълнява само един полет за Казакстан, който преминава над Украйна. Той е премаршрутиран по трасе през Турция.
Още в началото на размириците Евроконтрол въвежда ограничения за полети над Украйна. Те обаче са били препоръчителни, а не задължителни. Заобикалянето за авиокомпаниите струва време и пари. Така не всички спазват предписанията. До вчера.
"От снощи изцяло авиокомпаниите заобикалят тази зона", каза Иван Дяксов.
Това автоматично означава натоварване на въздушното пространство над България заради пренасочване на полетите.
„Правим всичко възможно, за да не въвеждаме ограничения. Това се прави с цел авиокомпаниите да могат да си изпълняват полетите. Но не е безгранично. В един момент може да се окаже, че нашият капацитет е застрашен", добави Дяксов.
"Трафикът се е покачил с 20 процента. Няма опасност, тъй като той се контролира на много нива", заяви Александър Богоявленски.
1997-ма година. Първият полет на Боинг 777. Точно 17 години по-късно на същия ден самолетът се разбива на парченца.
"Още по-странно звучи факта, че самолети идентични, самолети-близнаци на една и съща компания само през няколко месеца претърпяват подобни фатални инциденти", коментира Александър Богоявленски.
Инцидентът в Украйна не е единственият, свързан с подобни обстоятелства.
"Над Украйна през 2001 година над Черно море бе свален един ТУ-154 на руска авиокомпания "Сибир". Тогава украинските власти признаха за инцидента, че той е станал по време на учение и ракета се е взривила в непосредствена близост, след като е бил прихванат. Но този случай потъна в мъгла", разказва Богоявленски.
Според авиоспециалистите това показва, че контролът и преди, и сега е силно занижен!
След мистериозното изчезване на полет МH370 авиоиндустрията заговори за необходимостта от нови технологии, вместо да се разчита единствено на информацията от черните кутии.
"На борда ще бъдат въведени системи, които да могат да проследяват в реално време данните за полета - от разговорите в пилотската кабина, до техническите показатели на самолетите", обяснява Богоявленски.
Идеята е черните кутии да се превърнат в резервното устройство при разследвания.
Водеща роля в разследването ще има Украйна, както и замесените страни - собствениците на самолета - малайзийските авиолинии и Съединените щати, като производител на Боинг.