Разследват се причините за принудителното кацане на самолета
Специалисти от Швейцария пристигнаха в България, за да разследват причините за принудителното кацане на правителствения самолет снощи. Машината летя в авариен режим над София в продължение на час и половина. Какво точно се е случило на борда, където беше и премиерът Бойко Борисов?
Експертите от „Таг Авиешън” са кацнали този следобед. Те ще търсят отговори защо левият колесник на Фалкона не се е прибрал. Нова телевизия разполага с автентичен запис от разговора между пилотите на Фалкона и Контролната кула на летище София.
Правителственият бизнес джет излита за Брюксел малко след 19 часа. Един от колесниците обаче не се прибира.
„Екипажът е действал много адекватно! Стойката не се обира! Това се случва след излитането. Взели са бързо решение! По-лошо и трудно ще стане, при положение че бяха продължили полета!”, обясни бившият генерален директор на „Авиотряд 28” Цвятко Луканов.
Нова телевизия разполага с автентичен запис на разговора между пилотите на Фалкона и контролната кула.
„Проблемът е бил, че трябва да изразходят известно количество гориво, за да може теглото на самолета да стане нормално за кацане!”, добави Цвятко Луканов.
Следват 4 ниски прелитания над пистата. Целта е специалистите да огледат машината и да видят дали всичко е наред. Фалконът каца при петото захождане. По устав линейка на правителствена болница, пожарни и коли на НСО пристигат преди кацането.
Правителственият Фалкон е запечатан. Под видеонаблюдение и охрана от НСО. До окончателното приключване на проверката няма да бъде допускан никой. Интригата покрай принудителното кацане се заплете, защото извади наяве оставката на шефа на Авиотряд 28 - Тодор Бояджиев.
„Надявам се, че е случайно съвпадение, но изпълнителният директор на Авиотряда подаде оставка днес! - Какви са причините? - Несъгласие с финансирането на Авиотряда!”, обясни транспортният министър Ивайло Московски.
Днес за нов шеф на авиотряда е назначен главния му инженер - Венелин Рачев. Първият полет на луксозния френски бизнес джет фалкон 2000 е през март 1993-та. Оттогава са произведени над 310 бройки. У нас машината пристига през 2000-та година. Купена е чисто нова. Оттогава е във въздушния флот на Авиотряд 28. За 15 години под български флаг, поне по официални данни, не е имало технически проблеми.
„Това, че не е стоял в хангар, влияе на електрониката, според мен случая е механически - хидрваликата или клапан е заял!”, добави Ивайло Московски.
Това не е първият инцидент с правителствен самолет. Предишният се случва в 21-на годишния стаж на Цвятко Луканов.
„2008-ма година на 28 януари! С ТУ-154, с президента Първанов. Летяхме от София за Мексико. При излитане не се заключи носовата стойка! - Какво беше вашето решение? – Същото, да изчерпаме горивото и кацнахме!”, обясни Цвятко Луканов.
Освен инцидента с ТУ-154 през януари 2008-ма, през 2005-та година при излитане от летище Варна самолет Фалкон удря и чупи дървени колчета и ограничителна лапмпа на пистата за излитане. И все пак полетът и кацането на летище София преминават нормално.
След снощната случка в Интернет се появи и нова шега. Подобна ситуация се случвала веднъж на 16 милиарда... лева.
Повече по темата гледайте във видеото.