Предстои да се направи анализ за вида електронно заплащане за използване на пътищата

„Все още не сме утвърдили нито цена, нито срок за въвеждане на толтакса в България. Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. Тя посочи, че със съдействието и експертизата  на Световната банка ще бъде направен цялостен финансов анализ, бизнес модел, анализ на трафика и анализ на това какъв вид толсистема може да бъде въведена, както и какъв вид електронно заплащане за използване на републиканските пътища може да се приложи.

Още по темата


„Една от възможностите е да се използва преход и се премине от винетки към толтакси плавно, т.е. в първите години за леките автомобили да се запазят винетните стикери, а тежкотоварните автомобили да заплащат такса за движение не за време, както досега, а да заплащат за преминаване на километър по републиканската пътна мрежа. Това е един от вариантите, които ще бъдат разгледани”, уточни Лиляна Павлова.


Ще бъде направено и предложение как да се направи цялостното въвеждане на GPS-базирана толсистема. Регионалният министър призова да се прави разграничение за вида тол такси.


„Ако имаме ново строителство на тунел, например, или нова магистрала от точка „А“ до точка „Б“, с дължина 100 км, изградена от частен инвеститор, за преминаване по нея ще се плаща тол такса, която е на база изминато разстояние. Това е стандартния начин за заплащане. В този случай в цената на толтаксата влиза инвестицията, направена за строителство на съоръжението, неговото управление и поддръжка. При това положение, след анализ, цената може да бъде, примерно, 10 ст. на км за леки коли. Когато обаче ние въведем тол такса за цялата изградена републиканска пътна мрежа и магистрали, то тогава цената ще е много по-ниска и може да е под 10 ст. за автомобилите, защото в цената няма да влиза сумата, отделена за строителство, а единствено разходите за поддръжка и ремонт”, поясни още Павлова.


Целта на експертите е да се въведе справедлива цена за ползването на пътната мрежа от тежкотоварния трафик. Затова било редно товарните коли над 3,5 т. да заплащат по-висока такса за преминаване, защото „пътуват най-много и рушат повече пътната настилка”.


По думите на Павлова, ако толсистемата бъде одобрена през 2017 г., тя ще може да заработи от 2018-та за товарните автомобили, и след 2020 г. за леките автомобили.


До края на есента на 2015 г. ще трябва да се внедрят и специални приложения за смартфони за заплащане на винетен стикер, който ще действа на принципа на SMS заплащане. Новата електронна систма ще помага на пътуващите с информация какво е състоянието на пътя, дали има катастрофа и дали участъкът е затворен за почистване. По магистралите пък ще се монтират електронни информационни табла, по европейки образец.