Снимка: Thinkstock
Как трябва да протече то, разясняват от звеното за разследване в транспортното министерство
След всяко авиационно произшествие започва разследване. Целта е да се установят точните причини, довели до тежкия инцидент. Норматив за пристигането на разследващите няма. В конкретния случай лошото време ще усложни и забави службите. Как протича едно разследване - в съкратен вариант ви показваме стъпките.
Главен инспектор Христо Христов от 12 години той работи в звеното за разследване на авиационни събития в транспортното министерство. Категоричен е, че всяка хипотеза за катастрофата е чиста спекулация.
„Все едно гадаене! Да си правим някакви имиджи и да казваме да, това беше така. Ние боравим с факти! Той е доста старичък! На 24 години и 4 месеца е! В тази фирма е от февруари тази година. През март е правен чек. Имал е технически преглед”, обясни Христо Христов, и.д. директор на Звеното за разследване на авиационни събития.
Разследването се води от страната, на чиято територия е катастрофата. В случая Франция. Собственикът - в случая Германия също изпраща комисия.
„Тези лица присъстват като следят за процедурите дали се спазват, но нямат право на глас да вземат отношение”, допълва Христо Христов.
Етапите на разследването са няколко. Първата стъпка е отцепването на района от полицията.
„С цел неизчезване на веществени доказателства! След това силите тръгват за търсене и спасяване на хора”, казва още Христо Христов.
Следва пристигането на разследващите и прокуратурата.
„Започваме опис на останките. Ако на борда е имало опасни товари, трябва да се знае с цел съхраняване живота на разследващите органи”, добавя Христо Христов.
Най-важната задача е намирането на черните кутии.
„Имат предавател. Засича се мястото! След това парче по парче, се прави опис! Възстановява се 2/3 от конструкцията. С цел да се види някаква причина - конструктивна ли е, пожар, взрив”, обяснява Христо Христов, и.д. директор на Звеното за разследване на авиационни събития.
Следва детайлен оглед на досиетата на екипажа.
„Подготовката на екипажа – на колко години е, колко пролетяни часове, медицински здрав ли е”, пояснява Христо Христов.
Търси се повлиял ли е човешкият фактор.
„Човешката грешка ние й казваме причина. Този човек е или недоучен, или неподготвен, или се е случило здравословно събитие. Ако носи очила, да има два чифта”, категоричен е Христо Христов.
И още.
„Техническа причина - отказ на агрегат, смущение, метеорологична, навигационна”, пояснява Христо Христов.
Всички събрани останки се заключват, докато не се съберат окончателно доказателствата. Следват още експертизи и изготвянето на доклад.
Съгласно международните изисквания разследването се води до 1 година от датата на катастрофата. Ако не успеят, се прави предварителен доклад. И всичко започва отначало, докато не се стигне до отговорите. Това обаче може да продължи години.
Повече по темата гледайте във видеото.