Дори да има пари, няма как на въоръжение да влязат нови самолети поне още три години
Защитата на българското небе - с последни сили. Военното командване ще се опита със собствени усилия да удължи за още една година живота на остарелите изтребители.
А командирът на военновъздушните ни сили е категоричен, че дори да има пари, няма как на въоръжение да влязат нови самолети поне още три години.
Изходът е само един - инженерите от армията сами да ремонтират остарелите МиГ-ове, колкото и както могат.
„Има риск. Ние трябва да удължим двигатели на МиГ 29, което никога не сме правили. Ние трябва да удължим двигатели на МиГ 21, което никога не сме правили. Така че ние ще поемем този риск, за да избутаме някак си с цената наистина на риск на повишена отговорност. Максимум, максимум това, което можем да удължим е до една година”, обясни генерал- майор Румен Радев- началник на ВВС.
Генерал Радев обаче е против идеята на военния министър да се удължава животът на самолетите МиГ 21.
Руските изтребители МиГ 21 повече от 50-години са на въоръжение в Българската армия. Летателният им срок отдавна е изтекъл. Освен това няма и подготвени пилоти, които да летят с този вид самолети.
„Дори и в момента да се изсипят вагоните с пари, по-рано от три години няма как нови изтребители да се придобият, летците и техниците да получат подготовка и ние да носим дежурства”, обясни генерал- майор Румен Радев.
Липсата на самолети води до липса и на пилоти - те напускат и отиват в гражданската авиация. А от висшето ръководство на НАТО ясно заявиха, че разчитат на охраната по въздуха.
„Трябва да се внимава много, защото покрай действията в Украйна и Крим, активността на руските полети в близост до границите на натовското въздушно пространство са се увеличи. Руски самолети вече навлизат в наши територии”, обясни генерал Франк Горенц – командващ ВВС на САЩ в Европа и Африка.
Заради кризата следващата седмица предстои извънредно заседание на Съвета по отбрана.