Снимка: EPA/БГНЕС
Четирите най-вероятни хипотези за инцидента
Египетски и международни експерти започнаха да разследват причините за катастрофата на руския пътнически самолет, който се разби в Египет с 224 души на борда. Би Би Си обобщава четирите основни хипотези.
Технически проблем
Египетският министър-председател беше казал, че най-вероятната причина за инцидента е технически проблем. Министърът на гражданската авиация Хосам Камал заяви, че няма признаци за проблеми на борда на самолета, опровергавайки съобщенията от по-рано, че пилотът е поискал извънредно кацане заради неизправност.
В Русия съпругата на помощник-пилота на фаталния полет Сергей Трукачев заяви, че непосредствено преди да отлети от Шарм ел Шейх мъжът X се е оплакал, че около състоянието на самолета „има още много да се желае”.
„Когалимавия” обаче настоява, че 18-годишният летателен апарат е бил напълно наред. По-късно стана ясно, че по време на приземяване в Кайро през 2001 година самолетът е претърпял
удар на опашката. Необходими са били три месеца, за да бъде ремонтиран.
Човешка грешка
От авиокомпанията съобщиха, че пилотът на полета Валери Немов има над 12 000 летателни часа опит, включително 3 860 часа полети с модела А-321. Според тях няма причина да се допуска, че екипажът е допуснал грешка.
Най-добре обаче ще се прецени по записите от разговорите на борда.
Свален от ракета?
Експертите по сигурността погледнаха с насмешка на твърденията, че джихадисти съюзници на „Ислямска държава” са свалили полета. Висш представител на руската авиация потвърди, че самолетът се е разделил на две във въздуха.
По-рано РИА Новости цитира „Когалимавиа“, която заяви, че катастрофата е в резултат на външно въздействие. Авиокомпанията изрази убеденост, че летателният апарат не може да се разпадне във въздуха вследствие на отказ на някоя от системите.
Самолетът обаче е летял доста над максималния обхват на ракетите земя-въздух, които се смята, че притежават джихадистите. Техните са с много по-малка мощност от системите „Бук”, с които беше свален малайзийския MH17 миналата година над Донбас.
Освен това експертите се питат каква е логиката синайското крило на „Ислямска държава” да рискува да си навлече международния гняв с подобни действия, след като борбата им е на първо място с египетската държава.
Кореспондентът на Би Би Си по сигурността Франк Гарднър казва, че на фона на борбата на Русия срещу „Ислямска държава” в Сирия, и на крехката египетска икономика, която отчаяно се нуждае от туристи, и двете страни трябва да се молят случилото се да няма нищо общо с тероризма.
Бомба на борда
Няма неоспоримо доказателство за бомба на борда. Професор Майкъл Кларк, директор на американски тинк-танк, коментира: „Според първоначалните доклади самолетът се е разцепил, което говори за катастрофална, а не механична повреда. Това навежда на мисли за експлозия на борда”.
Какво обаче е становището на компанията-собственик? Гледайте във видеото!