Целта е да се покажат негативните последици от тютюневия дим
Стряскащи картинки и надписи върху цигарите от 20 май. След две седмици всяка кутия трябва да е покрита от ужасяващи изображения. Целта е да се покажат негативните последици от тютюневия дим и да се намали броят на пушачите. Ще се стреснат ли обаче почитателите на цигарите?
Минути почивка, чаша кафе и… цигара. За едни – кошмар, но за други като Димитър - всекидневие. Откакто се помни.
„Колко години? Не помня вече. Доста са. Това е от казармата. За един пушач удоволствието е огромно”, казва пушачът Димитър.
Удоволствието за заклети пушачи като Димитър е проблем за здравето на всички. Затова Брюксел иска от всяка кутия да ни стряскат картинки като тези. Те ще покриват 65% от опаковките само след две седмици.
„Целта е ясна – на човек да му се припомни, че тютюнопушенето е нещо вредно, нещо, което убива нашето здраве. Вредите за очите, за зъбите, за белия дроб, за потентността на човек”, обяснява Гергана Гешанова от „Коалиция за живот без тютюнев дим”.
Най-сериозен ефект се очаква за хората, които палят цигара за първи път. Но не за и заклети пушачи като Димитър.
„Надписът, който го направиха в началото, шокира доста хора и беше неестествено, но после свикнахме. Предполагам, че и с картинките ще е същото. То вредни ефекти има в околния въздух и в храната, която поемаме”, казва още пушачът Димитър.
Тютюневите фабрики и търговците вече са готови да изпълнят новите изискания на Брюксел.
„Имаме законов срок от една година, в който да се справим. Това е достатъчен срок за нас търговците, надявам се и за производителите”, обяснява Иван Делчев от Българската асоциация на търговците на тютюневи изделия.
Следващата стъпка – всички кутии с цигари ще бъдат с еднакви опаковки. За мярката вече настоя и Европейският съд, а целта е кутиите да не привличат пушачите с атрактивни опаковки.
„Да се стигне до едни опростени опаковки – на всички видове цигари да имат един цвят”, допълва Гергана Гешанова от „Коалиция за живот без тютюнев дим”.
„Това до известна степен нарушава правата на потребителите да правят своя избор пълноценно. Те сами решават какво да избират”, добавя Иван Делчев от Българската асоциация на търговците на тютюневи изделия.
Всяка година стряскащите картинки ще се сменят, а след 4 години идва краят и на ароматните цигари.