Тази седмица двете страни отново сядат на масата за преговори

Третият кръг от преговорите за излизане на Великобритания от Европейския съюз трябва да започне днес. ЕС призовава Великобритания този път да дойде на преговорите подготвена да обсъжда въпросите по същество. ЕС публикува по-рано тази година редица документи, подробно представящи позициите му по различни въпроси, а Великобритания публикува редица документи през последните две седмици.

Великобритания излиза от юрисдикцията на Европейския съд след Brexit

Ето някои от ключовите въпроси, обсъждани досега, представени от БТА:

УПРАВЛЕНИЕ И ПРИЛАГАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО ЗА РАЗДЯЛАТА

Позицията на ЕС: 
Би трябвало да се създаде обща комисия, която да гарантира действието на споразумението за напускане и да се занимава с непредвидени ситуации. Ако общата комисия не е в състояние да постигне решение, въпросът може да бъде отнесен до Съда на ЕС.
Великобритания:
Съдът на ЕС не би трябвало да има пряка роля в уреждането на споровете. Правителството иска механизъм за уреждане на споровете, който "максимално ще повиши сигурността за физическите и юридическите лица" и ще "зачита автономията на правото на ЕС и правната система на Великобритания".

СЛЕД BREXIT: Какво ще се случи с британските граждани в ЕС?

ФИНАНСОВО СПОРАЗУМЕНИЕ

Позицията на ЕС:
Би трябвало да има единно финансово споразумение с плащане в евро, което да включва финансовите задължения на Великобритания, произтичащи от бюджета на ЕС, прекратяването на членството във всички органи и институции на ЕС и участието на Великобритания в конкретни фондове и инструменти. Документът съдържа само методологията за изчисляване на окончателната сметка, но не и окончателната сума.
Великобритания:
Министърът за Brexit Дейвид Дейвис обещава да работи с ЕС за определяне на "справедливо уреждане на правата и задълженията на Великобритания като напускаща държава членка".

ПРАВА НА ГРАЖДАНИТЕ

Позицията на ЕС:
Съществуващите права на гражданите на 27-те останали държави от ЕС и Великобритания би трябвало да бъдат защитени, включително правото на придобиване на постоянно жителство. Споразумението за напускане трябва да се отнася за гражданите и членовете на Великобритания и останалите 27 държави от ЕС и членовете на семействата, които се намират във Великобритания или останалите 27 държави от ЕС към датата на Brexit, плюс тези, които са живели там преди тази дата и на които може да са се полагали социалноосигурителни помощи като пенсии.
ЕС иска Съдът на общността да има пълна юрисдикция по въпросите, свързани с правата на гражданите.
Великобритания:
Над 3 милиона граждани на ЕС, които живеят във Великобритания, ще получат защита на своя "уседнал статут" и ще се радват на същото отношение, което получават британските граждани във връзка със здравеопазването и други помощи. След Брекзит обаче те ще бъдат обект само на британското право, а не на юрисдикцията на Съда на ЕС.
Членове на семейството, които се присъединяват към "отговарящ на изискванията гражданин на ЕС" преди Brexit ще могат да кандидатстват за уседнал статут след пет години. На хората, пристигнали след датата на напускането, ще бъдат дадени две години, за да "регулират своя статут".

Наближава краят на свободното движение на хора между Великобритания и ЕС


ЯДРЕНИ МАТЕРИАЛИ

Позицията на ЕС:
Brexit също така означава, че Великобритания ще напусне Европейската общност за атомна енергия (Евратом), чиято цел е да насърчава безопасното използване и разпространение на ядрената енергия в Европа. Великобритания ще трябва да поеме задължение за гаранция, а ЕС иска тя да гарантира, че всички ядрени или свързани материали на нейна територия са управлявани съгласно международните стандарти.
Великобритания:
Великобритания иска да продължи да работи в тясно сътрудничество с Евратом и да "подготви почвата за бъдещи отношения, които да са от полза за Обединеното кралство и останалите 27 държави членки". Тя обещава да спазва сегашните си задължения към партньорите от ЕС, като същевременно работи за споразумения за ядрено сътрудничество с важни държави извън ЕС, включително САЩ, Канада, Австралия и Япония.

Гардиън”: Няма да има визи след Brexit за гражданите на ЕС

ПРОДЪЛЖАВАЩИ СЪДЕБНИ И АДМИНИСТРАТИВНИ ПРОЦЕДУРИ

Позицията на ЕС: 
Излизането на Великобритания от ЕС не би трябвало да лишава Съда на ЕС и органите и институциите на общността от възможността да извършват процедури, засягащи Великобритания и британските жители, по въпроси, които не са уредени към датата на Brexit.
Великобритания: 
Би трябвало да има ясна позиция за положението на недовършените британски правни дела пред Съда на ЕС, "за да се намали до минимум несигурността и неуредиците за физическите и юридическите лица".
Не би трябвало да се позволява на Съда на ЕС да се произнася по каквито и да е британски правни дела, които не са били заведени пред съда към датата на Brexit, "дори когато фактите по делото са настъпили преди напускането".

ДЕЙСТВИЕ НА ИНСТИТУЦИИТЕ, АГЕНЦИИТЕ И ОРГАНИТЕ НА ЕС

Позицията на ЕС:
Британските власти би трябвало да гарантират, че всяка институция, агенция или орган на ЕС, които може да продължат да извършват остатъчна дейност във Великобритания след напускането й, ще се ползват със същата степен на защита като преди.
Великобритания:
Правителството обещава да предостави привилегии и имунитети "за ограничен период след напускането, за да даде на ЕС разумен срок, в който да приключи сегашните си дейности тук".

Лондон с предложения за конфиденциалната информация след Brexit


СТОКИ, ПРЕДЛАГАНИ НА ПАЗАРА СЪГЛАСНО ПРАВОТО НА ЕС ПРЕДИ НАПУСКАНЕТО

Позицията на ЕС:
Стоките, предлагани на пазара във Великобритания и останалите 27 държави от ЕС преди напускането, могат да продължат да бъдат налични. Този принцип важи само за продуктови правила, а не за митнически процедури. Също така е необходимо двете страни да създадат механизми за наблюдение и канали за комуникация, за да се уведомяват взаимно за стоки, които не са в съответствие с това.
Великобритания: 
Стоките, които са на пазара преди Brexit би трябвало да продължат да се продават без каквито и да е допълнителни изисквания или ограничения, като се избягва всякакво дублиране на разрешителните процеси. Когато стоките се предоставят с услуги, не би трябвало да има ограничение за предоставянето на тези услуги. 

За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК. Там очакваме и вашите коментари.

Редактор: Красимира Кръстева