Система със сключване на застраховка само на шофьора не съществува никъде в ЕС, твърдят от КФН
Комисията за финансов надзор (КФН) публикува пояснения на проекта за въвеждане на системата "бонус-малус" към застраховката "Гражданска отговорност". Оттам посочват, че в България има реалната възможност много шофьори да предизвикат катастрофа с едно МПС и затова застраховката се прави на колата, а не на водача или собственика й.
ПО-СКЪПИ ЗАСТРАХОВКИ: Плащаш повече, ако си купиш кола от нарушител на пътя
„Бонус-Малус” системата няма да ни поставя отрицателни точки за всички нарушения на пътя, а само за тези, които са записани в проектонаредбата на системата. Според Комисията за финансов надзор цената на застраховката „Гражданска отговорност” ще зависи пряко от поведението на пътя. Колкото повече нарушваме, толкова повече ще плащаме, а малус точките ще се пишат не само на нас, но и на автомобила. Именно това предложение предизвика най-сериозните спорове.
„Малус точките е необходимо да са и на автомобила, за да не стават злоупотреби. Принципното положение е, че се взима по-лошото , по-високия риск. Вие може да сте 7 години без нарушение, но ако си купите кола с малус точки, ще плащате повече”, обясни Николай Петкова от Комисията за финансов надзор. На въпроса не се ли наказват шофьорите така два пъти той отговори, че шофьорите са наказани само, ако са собственици или сключват гражданска отговорност. „Системата ни е направена така, че ако вие цял живот карате чужди автомобили и нямате собствен, никога няма да усетите системата „Бонус-Малус”, каза още Петков.
В някои страни от Европейския съюз в талона на автомобила се вписват всички водачи, които имат право да го управляват и зад волана могат да сядат само въпросните лица. Такава система позволява при сключването на застраховката реално да се отчитат характеристиките на действителните водачи на колата. Система със сключване на застраховка само на шофьора не съществува никъде в рамките на ЕС, казват от КФН. Европейското законодателство изисква изрично "Гражданската отговорност" да покрива отговорността на лице, което управлява кола, дори и без да е собственик.
Причината малусът да достига до 400%, а бонусът - само до 25 на сто, е, че системата следва да остане платежоспособна и да покрива настъпилите щети от застрахователни събития, посочват още от комисията.
„БОНУС-МАЛУС”: Шофьорите ще трябва да внимават, когато взимат кола втора ръка
Ако "бонус-малус" класът на автомобилите не се запазва при продажба на колата, системата ще бъде заобикаляна много лесно чрез формално прехвърляне на други лица без нарушения, твърдят експертите. При покупка на автомобил се предвижда купувачът лесно и бързо да може да получи информация от Гаранционния фонд относно статуса на автомобила, който го интересува, и да прецени дали да купи тази кола или да иска отстъпка от цената, която да покрие по-скъпата застраховка.
Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.
Редактор: Маргарита Стоянчева