Как действат мнимите онлайн търговци?
Търговци продават повредени електроуреди втора ръка в интернет. Дефектни телевизори, перални и хладилници заливат магазини и онлайн платформи за продажба. Това показват проверките на контролните органи. Как да разпознаем некачествената техника на пазара?Отговорът потърси Георги Георгиев в рубриката „На твоя страна”.
Измамите с продажби „на черно” с електроуреди стават все повече. Последните инспекции на контролните органи показват неизправности при повече от половината проверени уреди.
Обяви на търговец с атрактивни цени и обещания за техническа изправност привличат потребителя Милена Иванова в интернет платформа. Тя поръчва сушилня втора ръка за 350 лв. - цена, около три пъти по-ниска от тази в магазините.
Нови измами в интернет: Как действа схемата?
„Пишеше, че електроуредите са внос от Германия с една година гаранция, доказано качество. Техниката, която дойде, имаше идеален външен вид, но не работеше”, разказа потърпевшата. Следват опити да се свърже с търговеца, публикувал обявата. Той й обещава първо да изпрати част, с която да се ремонтира сушилнята. След като това не се случва, все пак стигат до договорка да изпрати уреда за ремонт. „Върнах я за поправка. Никой не ми прати нито нов уред, нито пари. Получих обяснение, че бил оправил сушилнята, но я продал”, сподели Милена. Обажданията спират и жената разбира, че е измамена. След като Милена преглежда и другите обяви на търговеца в платформата, открива мнения и на други измамени от него потребители.
Най-много са жалбите до КЗП от София, Русе и Пловдив
„Тази гаранция е 100% фалшива. Не може физическо лице да даде гаранция за уред, внесен от чужда държава, и да не е продаван от българска фирма, която се обслужва у нас. Рискът е изцяло на купувача”, заяви управителят на магазин за техника Марин Згурев. В повечето случаи се предлагали върнати стоки, за които никой не носи гаранция. Уредите се продавали в социални мрежи или платформи, за да може трудно да бъдат проследявани. За да избегнат измамите, потребителите трябва да следят за обяви на чужд език или развален български, телефонни номера от чужбина или отказ за опцията „преглед и тест” при доставка.
„Съветваме потребителите да ползват куриерски услуги, както и опцията „преглед и тест”. Така, ако продуктът не отговаря на съответното качество, винаги може да се върне”, заяви Нора Калионска от платформа за обяви.
Още за това как да разпознаем некачествените електроуреди в интернет гледайте във видеото.
Очакваме и Вашите предложения за теми, както и сигнали, на e-mail: georgi.georgiev@ntv.bg и във facebook: Georgi Georgiev Nova TV.
Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.