След голямото пазаруване, идва и голямото връщане на нежелани покупки
След голямото онлайн пазаруване на „черния петък”, започна и голямото връщане на нежелани покупки. По-малко от две седмици след намаленията сигнали за забавени пратки и дефектни стоки заливат форумите в интернет. Но как да върнем стока, ако не сме доволни от покупката на „черния” петък? Отговорът потърси Георги Георгиев в рубриката „На твоя страна”.
Препълнени магазини и липса на дистанция преди празниците (ВИДЕО)
След „черния” петък оплакванията най-често са за дефектна техника, облекла, играчки и забавени пратки при поръчки онлайн. В някои от случаите търговци забавят връщането на парите след нежелана покупка, в други – дори се укриват, което прави връщането на стоки почти невъзможно. Още преди кампанията с рекламираните сензационни намаления да започне, контролните органи вече получават сигнали за нарушения.
„След този „черен” петък голяма част от сигналите, които получихме, бяха свързани с онлайн пазаруването. Основно са свързани с цените, проблеми с доставките или дефектна стока”, обясни Игнат Арсенов от Комисията за защита на потребителите.
Именно атрактивните намаления в интернет карат Пламен Георгиев да си купи нова микровълнова печка. Още в първите дни, след като получава уредът, се появява дефект. Пламен решава да се възползва от правото си да върне стоката в законовия 14-дневен срок. Но удря на камък.
„Имах контакт с търговеца, но той ми обясни, че уредът е ползван и единствената ми опция е сервиз в този случай. Не ми даде друг избор”, обясни той.
Всяка година над 9 хил. жалби за дефектни стоки достигат до контролните органи. Оплакванията растат по време на кампании като „черен” петък. Но правилата за рекламация са различни от тези за отказ от покупка, уточняват от Комисията за защита на потребителите.
„Дефектната стока не зависи от този 14-дневен срок. В рамките на две години, ако се появи дефект, потребителят има право да предяви рекламация, но тук първо се прави опит да бъде поправена или заменена и след това може да се говори за връщане на парите. Нашият съвет към потребителите е внимателно да проверяват пратките, които получават, и да приемат стока без забележки”, съветва още Арсенов.
Евтина пижама вместо дизайнерска блуза с атрактивна щампа - така приключва пазарът на „черния” петък за Ивелина Павлова. След несполучливата покупка потърпевшата прави опит да се свърже с търговеца. След разговора им обаче отсрешната страна я блокира.
"ЧЕРЕН" ПЕТЪК: Последни часове за пазаруване в моловете
Укриването на търговеца е най-негативният сценарий при връщането на нежеланите покупки, категорични са контролните органи. В тези случаи и намесата им е най-трудна.
Деляна Валериева също не получава това, което вижда на снимките в онлайн магазина. Решава да се възползва от големите намаления и поръчва оригинална дамска чанта. Вместо нея получава евтина имитация, твърди потребителката. Единствен вариант сега е да върне чантата.
„В телефонен разговор бях уверена, че ще дойде куриер, който ще вземе чантата обратно и ще ми бъдат възстановени парите по картата. Бях уверена, че това ще стане, но все още не се е случило”, сподели тя.
Забавянето на връщането на парите е основен проблем, за който потребителите сигнализират след такива кампании. Но тук законовите срокове са конкретни и всяко забавяне е нарушение, категорични са контролните органи.
„Започва да тече нов 14-дневен срок, в който потребителят трябва да върне стоката, а търговецът да му върне парите. Потребителите имат възможност да върнат стоката, тъй като тя е доставена различна, а не е повредена, увредена”, обясни Арсенов.
ЧЕРНИЯТ ПЕТЪК - ПРЕДИ И СЕГА: Светът ще пазарува предимно онлайн
И докато при някои потребители покупките са не това, което очакват, при други въобще не пристигат. Сигнали за забавени или изгубени пратки след голямото пазаруване също заливат форумите в интернет. Пътят на пратката дълго време остава загадка дори след разговор с куриера. Така подаръкът в нея не успява да стигне до получателя си навреме.
Забавените доставки често са заради недобро планиране от страна на търговците преди „черния” петък, обясняват от бранша. Дори и забавянето да е повече от две седмици, потребителите имат право да върнат стоката, ако не са доволни от полученото.
Според бранша проблемните покупки по време на „черния” петък са по-скоро изолирани случаи, отколкото практика. Затова и съветват преди да подадем жалба до институциите, първо да потърсим съдействие от електронния търговец. В голяма част от случаите проблемите се решават именно в кореспонденция с тях.
През следващите седмици Комисията за защита на потребителите ще проверява всички сигнали след пазаруването по време на "черния" петък в интернет. Под лупа ще е и доколко реални са били самите намаления.
А вашите сигнали и предложения за теми очакваме на имейла и фейсбук страницата на рубриката „На твоя страна”.
За да научавате първи новините от България и света, изтеглете новото приложение на NOVA - за Android ТУК или iOS (Apple) ТУК.
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за информационния бюлетин на nova.bg ТУК, за да получавате най-важните новини от деня на електронната си поща.