С последиците от пандемията се борят и малките, и големите галерии

Глъчката, изпълваща всяка лято бляскавата изложбена зала в Базел, където колекционери наддават за изкуство и се оглеждат за нови таланти, тази година ще бъде заменена от швейцарци, наредени на опашки при спазване на социална дистанция за ваксини срещу COVID-19, писа Ройтерс.

КРИЗА И В ХОЛИВУД: Фирмите за червени килими - пред фалит в пандемията

Сградата "Херцог и Де Меурон" обикновено е домакин на едно от най-големите световни изложения на изкуствата през юни, но миналогодишният панаир беше отмeнен заради пандемията, а тази година е насрочен за месец септември. Конгресният център към залата междувременно бе превърнат в център за ваксинация.

Светът на изкуството е разклатен от последиците от локдауните, забраните за пътуване и социалното дистанцирани и изложения като "Арт Базел" са сред най-засегнатите. Бизнесът с покупки и продажби на изкуство трябва да се адаптира, за да ограничи загубите. Глобалните продажби на произведения на изкуството са спаднали с 22 на сто през 2020 г. до 50,1 милиарда долара, сочат данни от доклада "Пазар на изкуството" на Ю Би Ес и "Арт Базел". Това е най-значителният пазарен спад след финансовата криза.

Нещата обаче не са равномерни, защото покупките от страна на ултрабогатите, предимно от Азия, се запазват. За разлика от финансовата криза 2007-2009 г., когато много от богатите по света изгубиха, супербогатите са станали по-богати по време на пандемията, тъй като финансовите стимули и нестабилните пазари помогнаха да се увеличи богатството им. Големи аукционни къщи като "Сотбис" и "Кристис" вече бяха изпробвали наддавания и продажби по телефона и онлайн и така успяха сравнително лесно да реагират и да привлекат богатите клиенти.

Музикантите на свободна практика ще получат по 5 минимални работни заплати

И двете къщи съобщават за общ спад, но отбелязват и рекордна онлайн активност и устойчив интерес от страна на азиатски клиенти на фона на поддържане на предпандемичната тенденция за интерес към произведения на жени, на чернокожи и на живи творци. От аукционните къщи се надяват тази година да надградят и да капитализират от притока на млади колекционери, за които онлайн светът е по-достъпен от старомодните зали за наддавания, както и от завръщането на традиционните купувачи.

"Има огромно, дълго трупано желание за преживявания, дори за харчене, когато се усети малко повече стабилност и предвидимост", каза за Ройтерс главният изпълнителен директор на "Сотбис" Чарлз Стюърт.

За "Кристис" 2021 г. е ярко потвърждение на потенциала да се трупа богатство от виртуалния свят. Аукционната къща организира този месец рекордната продажба за 70 милиона долара на дигитално произведение на изкуството. Наддаването за творбата на американския цифров художник Бийпъл започна от 100 долара, но набра драматично скорост и в последните минути на търга участваха близо 22 милиона души. "Кристис" планира да надгради този успех с още търгове на творби, които съществуват единствено в дигитален формат. А и все повече хора изглежда имат желание да купуват произведения на изкуството онлайн, без да са ги виждали на живо.

Художници насърчават интереса към изкуството (ВИДЕО)

За германската художничка АНТОАНЕТ локдаунът изобщо не е нещо лошо. Забраната за публични събития й позволява да прекара дълго време в източногерманския замък Мерзебург, където работи. Използвайки само моливи, тя рисува върху високи пет метра панели, оформящи част от многогодишния проект за европейската културна идентичност "ОЛТАР на Европа".

Местните хора, спазвайки социална дистанция, могат да наблюдават работата й през прозорците и АНТОАНЕТ казва, че те са се превърнали в нейния социален кръг. "Чувствам се като част от общността", казва художничката пред Ройтерс.

Но макар да се чувства удовлетворена като артист, финансовото й положение е застрашено, защото поръчките като рисуването на портрети например са секнали по време на пандемията.
Експертите казват, че малките галерии също се борят за оцеляване, защото пандемията е ускорила концентрацията на света на изкуството в ръцете на неколцина - много богати купувачи и известни и утвърдени продавачи.

"Социална мрежа": Изкуство без граници (ВИДЕО)

"В сравнение с последната рецесия, когато богатството на всички намаля, при тази богатството на милиардерите се увеличи", казва икономистката на изкуството Клеър Макандрю, автор на доклада "Пазар на изкуство". "Това е добре за продажбите на изкуство...но ни връща към стария проблем за инфраструктурата, която е тежка и създадена сякаш на принципа "победителят взема всичко".

Галерии и експерти, интервюирани от Ройтерс, очакват възстановяване на търсенето за изложения и арт туризъм след пандемията. "Арт Базел" е планирал изложение в Хонконг в края на май. Други големи изложения като "Фриз" и ТЕФАФ казват, че очакват да могат да организират присъствени изложения плюс възможност за дигитално участие в подходящ формат по-късно през годината.

Но дори и преди кризата с COVID-19 се чуваха гласове, че има прекалено много изложения, а галерии колекционери казаха, че ще бъдат по-придирчиви и ще се придържат повече към местния фокус, наложил се през последната година. Галериите в Хонконг съобщават за солиден бизнес, след като Китай рано се възстанови от пандемията и апетитът към съвременното китайско изкуство расте. Галерия "Вилпен" в Хонконг на бившия френски премиер Доминик дьо Вилпен и сина му Артур е открита през март миналата година, по време на локдауна заради пандемията, но вече работи "много добре". Шон Кели, който управлява галерия за съвременно изкуство в Ню Йорк, казва, че загубите от неосъществени приходи от изложения се балансират със спестеното от такси за участие. "Трябва да започнем да се замисляме за цената на арт изложенията и нямам предвид само финансовата стойност, а физическата цена и тази, която плаща околната среда", каза той.

Редактор:
Източник: БТА