Гроздан Караджов: Ще строим скоростен път за коридор номер 8 от Гюешево до Дупница
Около 3000 км пътна мрежа ще бъде ремонтирана тази година
"Може да се изгради скоростен път от Гюешево до Дупница. Има такива планове, но те са много стари и по тях не е работено. Въпреки желанието ни за интезифициране работата по коридор № 8, до този момент нищо не е направено. Старите планове могат да бъдат актуализирани бързо, това ще се случи до седмица-две. Ще се строи скоростен път от Гюешево до Дупница и оттам ще се хване за "Струма", това каза в "Денят на живо" Гроздан Караджов, вицепремиер, министър на регионалното развитие и благоустройство.
Той добави, че до започването на строежа ще минат поне две години и половина, тъй като предстои отчуждаване, проектиране и ОВОС.
"АПИ има готовност да ремонтира около 3000 километра пътна мрежа тази година. За тези пътища има данни, че са опасни и трябва максимално бърз ремонт. Ще бъдат обявени обществени поръчки според закона.Те ще бъдат разделени на такива с едногодишни договори за текущ ремонт и поддръжка - премахване на препятствия, камъни, свлачища, поддръжка на мантинели, маркировка. Втората група са за основните ремонти, при които се изискват строителни книжа и проектна готовност за строеж, такива до този момент не са правени, а е използвана шапката "текущ ремонт"", информира вицепремиера.
Той добави, че за тези 3000 километра ремонти, които са два пъти повече отпреди, ще бъдат нужни два милиарда и 800 милиона лева. Отчасти те ще дойдат от държавата, отчасти от увеличения обхват на тол системата
"За 2021 година над 450 милиона приходи има от тол системата, амбицията е за 2022 г. да се повиши над 30%. Моето предложение ще бъде тол системата да обхваща и второкласната пътна мрежа за товарните автомобили. За винетките не предвиждаме увеличение", обяви Гроздан Караджов.
"Направихме преглед на готовността за изграждане на мостовете на Дунав. По мостовете е работено много малко, повече е извършено по втория мост до Русе. Мостовете ще са до Русе, Никопол, Силистра и Свищов", добави той
"Първо ще може да започне с моста до Русе, той е абсолютно цивилен мост и е началото на автомагистралата от Русе до Велико Търново. Държавата ще реализира този проект, финансирането е осигурено, то общо финансиране за три обекта - довършването на АМ "Струма", магистралата Русе - Велико Търново и последния етап от тунела под "Шипка". Общо сумата е около 3 милиарда и 300 милиона, по европейска програма са осигурени 1,1 милиарда, останалото трябва да дойде от други източници.
"2026 година е мандатът за завършване на АМ "Хемус", по нея не е спирано да се работи по време на служебните правителства. Първите три отсечки ще бъдат пуснати в следващите година и половина. 4 и 5 лот едва сега започват с проектна готовност. Техният строеж трябва да бъде узаконен, за което ще се търси решение в парламента. 6, 7 и 9 са изцяло нови трасета, като 7 попада в свлачищен район, поради което ще се наложи и зместване по няколко километра встрани", заяви министър Караджов.
Според него не е било възможно магистралата да се завърши през 2024 година.
За АМ "Струма" Гроздан Караджов каза, че има три варианта - тунел, минаване по източния склон на Пирин и трети, с положителен ОВОС - едното платно по Кресненското дефиле, второто по източния склон, но такова решение още не е взето.
"Най-скъпият вариант е с тунела, но той не е и щадящ за околната среда", смята министъра.
Целия разговор гледайте във видеото.
Всички новини от NOVA NEWS гледайте в канала на телевизията във Vbox7.
Последвайте ни