Реката да стане целогодишен плавателен път в частта между България и Румъния - за това са се договорили двете страни
До юни ще бъде пусната фериботна линия Русе-Гюргево. Целта е да се облекчи трафикът през ГКПП "Дунав мост" с една трета. За това са се договорили на среща вицепремиерът и регионален министър Гроздан Караджов, министърът на транспорта и съобщенията Николай Събев и румънският вицепремиер и министър на транспорта и инфраструктурата Сорин Гриндяну.
Двете страни са обсъдили плановете на българското правителство да изгради 4 моста между двете страни по Дунав, както и програмата Fast Danube.
Тази програма цели превръщането на река Дунав в целогодишен плавателен път, обясни министър Караджов.
Министър Събев обясни, че се цели облекчаване на движението на пътници и това между граничните ни преходи.
„Трябва да бъде даден живот на меморандума, подписан през 2019 г. Договорихме се с министър Гриндяну да се срещаме на всеки 3 месеца по повод работата на работната група, която да оживи меморандума. В него става въпрос за това да се изследват петте точки, на които би могло да има мостове. Там влиза и работата по проекта Fast Danube”, обясни Николай Събев.
През март ще бъде подписан регламент за преминаването на всички превозни средства и пътници през „Дунав мост”, така че преминаването да бъде по-бързо.
"Ако капацитета на Дунав мост в момента при идеална организация е 1500 превозни средства в едната посока, то с още 600 се предполага,че ще има да поеме и ферибота. На практика с пускането на ферибота ние ще увеличим с повече от 30% капацитета на този граничен преход", обясни Събев и допълни: „Ще направим така, че да няма спрели превозни средства на самия мост”..
Ако този регламент покаже добри резултати, ще бъде приложен и на граничния преход Видин-Калафат.
В момента се проектира и скоро започва основен ремонт на българската страна на моста, заяви министър Караджов.
Относно плановете за магистрала Русе-Велико Търново, Караджов обясни, че от януари миналата година са отворени офертите. Към днешна дата обаче все още няма яснота коя е стартовата точка. „Тя зависи от плана НАТУРА, както от румънска страна, така и от българска. Затова не се пристъпва към решение кой е победителят”, каза Караджов.
Той допълни още, че коридорът Букурещ-Русе-Велико Търново и връзката с магистрала „Хемус”, през която се минава, е изключително важен трансграничен коридор. Магистралата минава през Стара Планина пресича „Тракия” и „Марица” и стига до гръцката граница Маказа. „Това го прави истински трансграничен коридор между Румъния, България и Гърция. Най-вероятно трите държави бихме получи финансиране за подобен проект”, заяви Караджов.
Относно жп транспорта министър Събев обеща още лятото той да е по-бърз, вагоните да са чисти и с интернет.
За да научавате първи новините от България и света, изтеглете новото приложение на NOVA - за Android ТУК, iOS (Apple) ТУК и HUAWEI AppGallery ТУК.
Редактор: Ина Григорова