Реката да стане целогодишен плавателен път в частта между България и Румъния - за това са се договорили двете страни

До юни ще бъде пусната фериботна линия Русе-Гюргево. Целта е да се облекчи трафикът през ГКПП "Дунав мост" с една трета. За това са се договорили на среща вицепремиерът и регионален министър Гроздан Караджов, министърът на транспорта и съобщенията Николай Събев и румънският вицепремиер и министър на транспорта и инфраструктурата Сорин Гриндяну.

Двете страни са обсъдили плановете на българското правителство да изгради 4 моста между двете страни по Дунав, както и програмата Fast Danube.

Тази програма цели превръщането на река Дунав в целогодишен плавателен път, обясни министър Караджов.

Министър Събев обясни, че се цели облекчаване на движението на пътници и това между граничните ни преходи.

„Трябва да бъде даден живот на меморандума, подписан през 2019 г. Договорихме се с министър Гриндяну да се срещаме на всеки 3 месеца по повод работата на работната група, която да оживи меморандума. В него става въпрос за това да се изследват петте точки, на които би могло да има мостове. Там влиза и работата по проекта Fast Danube”, обясни Николай Събев.  

През март ще бъде подписан регламент за преминаването на всички превозни средства и пътници през „Дунав мост”, така че преминаването да бъде по-бързо.

"Ако капацитета на Дунав мост в момента при идеална организация  е 1500 превозни средства в едната посока, то с още 600 се предполага,че ще има да поеме и ферибота. На практика с пускането на ферибота ние ще увеличим с повече от 30% капацитета на този граничен преход", обясни Събев и допълни: „Ще направим така, че да няма спрели превозни средства на самия мост”..

Ако този регламент покаже добри резултати, ще бъде приложен и на граничния преход Видин-Калафат. 

В момента се проектира и скоро започва основен ремонт на българската страна на моста, заяви министър Караджов.

Относно плановете за магистрала Русе-Велико Търново, Караджов обясни, че от януари миналата година са отворени офертите. Към днешна дата обаче все още няма яснота коя е стартовата точка. „Тя зависи от плана НАТУРА, както от румънска страна, така и от българска. Затова не се пристъпва към решение кой е победителят”, каза Караджов.  

Той допълни още, че коридорът Букурещ-Русе-Велико Търново и връзката с магистрала „Хемус”, през която се минава, е изключително важен трансграничен коридор. Магистралата минава през Стара Планина пресича „Тракия” и „Марица” и стига до гръцката граница Маказа. „Това го прави истински трансграничен коридор между Румъния, България и Гърция. Най-вероятно трите държави бихме получи финансиране за подобен проект”, заяви Караджов.

Относно жп транспорта министър Събев обеща още лятото той да е по-бърз, вагоните да са чисти и с интернет.

За да научавате първи новините от България и света, изтеглете новото приложение на NOVA - за Android ТУКiOS (Apple) ТУК и HUAWEI AppGallery ТУК.

Редактор: Ина Григорова