Снимка: iStock
Работата на по-голямата част от общопрактикуващите лекари, медицинските центрове и лабораториите е блокирана
Хаос със системата за електронни направления. Вече трети ден работата на по-голямата част от общопрактикуващите лекари, медицински центрове и лаборатории е блокирана. Стигна се дори до куриозния случай програмата да изпрати пациенти мъже при гинеколог.
Причината се оказа проблем със софтуера на една от фирмите, с която работят над 60% от общопрактикуващите лекари и медицинските центрове в страната. Така със стартирането на задължителните електронни направления на 1 юни работата им блокира, а пациентите се връщат с молбата да изчакат. Министърът на здравеопазването излезе с остри критики към фирмата и дори намекна за опит за саботаж. От компанията се извиниха и обясниха, че правят всичко възможно системата им да заработи в срок.
ФАЛСТАРТ НА Е-НАПРАВЛЕНИЯТА: Програмата прати всички пациенти на гинеколог
„Нашите пациенти са болни и страдащи. Те идват при нас и ние им обясняваме, че не можем да ги приемем и ги връщаме”, каза д-р Нели Ноева - управител на ДКЦ 1 в Габрово.
„Реалността ни удари буквално челно като влак”, коментира д-р Николай Христов от Варна.
„БЛС е затрупан със сигнали от колеги от цяла България, които оставят без този вид услуга, а това е техният достъп до Националната здравна система, което води до колапс на цели райони”, заяви зам.-председателят на БЛС д-р Николай Брънзалов.
Проблемът – една от фирмите разработчици на софтуер нее била готова за началото. С нея работи и доктор Георги Миндов. „В момента нашият софтуер не е адаптиран и не мога по никакъв начин да ви издам и да искам, независимо какви са ви нуждите. Това е от 1 и продължава да е така”, посочи той.
Това рефлектира и върху медицинските центрове. В Първо ДКЦ Габрово вече трети ден изобщо не могат да работят и се налага да приемат пациенти с хартиени направления, което е незаконно „Ние де факто от 1 юни сме блокирани във всички кабинети, лаборатории и лекарски комисии”, коментира Ноева.
Имало и други „леки технически проблеми” - системата изпращала пациентите на гинеколог, независимо от вида болежки. „Има по-скоро технически проблем с някои комични елементи. Вчера колегите от едната програма, които са пращали болни простати, счупени крака и прочие, са изпращали на гинеколог без изключение”, каза д-р Христов.
Брънзалов за грешката с електронните направления: Говорим за изолиран случай
Министърът на здравеопазването Асена Сербезова излезе с остра позиция. В нея тя заявява, че е недопустимо заради една фирма доставчик на софтуер, която „е неглижирала процеса по въвеждането на този вид електронна здравна услуга”, потърпевши да са граждани и лекари. По думите й две години доставчиците на софтуер са обучавани, за да са готови на 1 юни.
Според министъра е недопустимо законодателят да не е предвидил никакъв механизъм за санкции спрямо тези, които саботират процеса на електронизация.
От фирма „Контракс” АД се извиниха на лекарите и пациентите като заявиха, че причината не е опит за саботаж. „Има проблеми при не повече от 10% от случаите. Това се дължи на специфики -използвано оборудване, електронни подписи, случаи като заместващи работещи на един и същи компютър, стара техника и бъгове”, каза Йордан Йорданов – председател на УС на „Контракс” АД.
Лекари също смятат, че е трябвало да има месец за адаптация. „В момента нямахме такъв гратисен период. Тоест един месец ние ще сме постоянно в стрес, под напрежение, ще има разправии и разкарване на пациентите”, отчете Миндов.
От фирма „Контракс” обещаха, че системата и при техните клиенти ще заработи нормално до понеделник.
По-късно стана ясно, че Управителният съвет на Българския лекарски съюз е взел решение да съдейства за завеждането на колективен иск от името на лечебните заведения за извънболнична медицинска помощ срещу компаниите, които не са изготвили в срок програмните си продукти.
„БЛС настоява компетентните органи да направят необходимите проверки и да установят кои компании не са изготвили в срок програмните си продукти. Настояваме още и за въвеждането на строг лицензионен режим с ясно разписани отговорности за всички компании, които изработват медицински софтуер”, посочват те.
И добавят: „Български лекарски съюз ще предложи на Надзорния съвет на НЗОК да бъде направена двуседмична отсрочка на клаузата, касаеща електронните прегледи и направления, за да могат компаниите, които не са изготвили в срок програмните си продукти да изчистят пропуските, българските граждани да имат възможност да получат необходимите им направления за прегледи и изследвания без проблем, а лекарите да не бъдат подложени на допълнителен стрес и да понасят всички негативи от създалата се ситуация".
Новините на NOVA - вече в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.