Снимки: БГНЕС
Какво се променя и имат ли алтернатива тези водачи?
Нови правила, ограничения и санкции при използването на електрически тротинетки в София. Предложението е на Столичния общински съвет, който иска тротинетките не само да не се карат из паркове, площади и по тротоари, но и да не се захвърлят безразборно на такива места.
На старта на работния си ден, на прага на офиса си Мериан се натъква на изненада – подпряна тротинетка. "Една девойка направи това и докато ѝ кажа, че не е редно – тя си замина. Беше ученичка, не повече от 15-годишна. За съжаление – това е навсякъде – и в Европа е така – оставят ги навсякъде, където си решат", казва тя.
Такова „паркиране“ или в някои случаи – захвърляне на тротинетки под наем в паркове, по тротоари или на пешеходни зони, е забранено от Закона за движение по пътищата. Но от Столичния общински съвет са решили да затегнат още правилата.
„Столичният общински съвет не обявява война на тротинетките. В София има над 2000 електрически тротинетки. Те са екологичен, бърз транспорт, който намалява трафика и създава удобство и категорично не краде пътниците на градския транспорт”, каза Георги Георгиев, председателят на СОС.
Как правилно да използваме уреди с литиево-йонни батерии
Той съобщи, че ограничението от 25 км/ч ще важи за всички тротинетки под наем и за личните такива. "Личните нямат никаква регистрация. Ние не знаем колко е техният брой официално", добави той.
След взрива на тротинетка: Какви опасности крият литиево-йонните батерии (ВИДЕО)
Георгиев съобщи още, че е абсолютно забранено движението с тротинетки в парка. Разрешено е само да се бутат в парка, като скоростта следва да бъде не по-висока от 5 км/ч. Следващата забрана е за паркиране на широки градски пространства, което включва входове на сгради, детски площадки и др.
По закон и сега паркирането на тротинетки на тротоарите е забранено, затова спазването на правило ще се разчита на самосъзнанието на гражданите. Санкциите за нарушителите са в размер на 50 лв. и важат за всички граждани, включително и за онези, които притежават лични тротинетки.
Недоволство в Париж заради забраната за електрически тротинетки
От 500 до 1000 лв. е размерът на глобите за фирмите, ако се установи, че не са въвели ограничението и тяхна тротинетка се кара с над 25 км/ч. или е паркирана неправилно. Компаниите ще трябва да направят софтуерни промени, за да гарантират сигурността на пътя. А както правилата, така и глобите ще важат и за личните тротинетки – които вече са около 8000.
Фирмите, които предоставят тротинетки са длъжни, ако те са разхвърляни безразборно, да ги приберат в рамките на 4 часа. За непремахването на разхвърляни тротинетки в рамките на тези 4 часа глобата за фирмите е от 300 до 500 лв.
Предлагат глоба за електрически тротинетки в пешеходните зони в Бургас
Промените следва да влязат в сила до месец, като преди това следва да бъдат гласувани от СОС, което ще се случи в началото на юли.
По-късно от Българската асоциация за електромобилност (БАЕМ) изпратиха прессъобщение с позиция по въпроса.
"Тротинетките и колелата са пряко решение на повечето проблеми на големите градове - задръствания, мръсен въздух, липса на паркоместа. И едновременно с това те са много по-безопасни от автомобилите. Това ги прави естествен съюзник на всяка градска управа. Ние приветстваме стремежа на Столичния общински съвет да работи за повишаване безопасността на гражданите, но притеснението ни е, че ограничаването на карането през парковете и други пешеходни зони, без предоставяне на алтернативи, ще принуди много водачи на тротинетки да се върнат към колите, което ще бъде много по-голям риск за повишаване на инцидентите и за по-сериозни катастрофи. Предложените промени не повишават безопасността и по още една причина – защото няма да се спазват“, посочи Владислав Стоицов, председател на Управителния съвет на БАЕМ.
Велоалеите в София са с дължина около 100 километра. Или 30 пъти по-малко спрямо австрийската столица Виена, например.
Новините на NOVA - вече в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.