Министърът на образованието съобщи какви ще бъдат промените, засягащи учители и ученици
Образователното министерство обяви някои промени, засягащи провеждането на изпитите през следващата учебна година. Министър Галин Цоков обяви, че до края на деня ще бъде подписан и графикът за външното оценяване. Той предвижда въпросните изпити след 7. и 10. клас вече да се провеждат в различни дни.
По думите му това ще позволи на оценителите да се съсредоточат първо върху проверката на работите на учениците след седми клас. „Целта е учениците да получат по-бързо оценките си и да започне класирането в съответните средни училища. Ще изместим въпросните изпити със седмица напред, за да има повече учебно време за подготовка”, посочи Цоков.
„Тези промени в графика ще позволят едно по-добро и ефективно провеждане на самите изпити, без стрес и натоварване на училищните директори и учителите, които няма да провеждат два изпита по НВО в един ден. Така и оценителите ще бъдат по-спокойни и уверени в своята работа при оценката на резултатите след седми клас”, категоричен е министърът.
По БЕЛ за 7. клас изпитът ще е на 17 юни 2024 г., а по математика – на 19 юни. НВО по БЕЛ за 10. клас е планирано за 10 юни, а по математика за 12 юни догодина. Външното оценяване след 7-ми и след 10-и клас вече ще се провеждат отделно - като за седмокласниците ще е седмица по-късно, съответно на 17-и и 19-и юни догодина.
Зрелостниците ще се явяват на изпит по български език и втори избираем предмет съответно на 17 и 20 май 2024 г.
А двете задължителни матури при четвъртокласниците ще бъдат на 27 и 28 май.
Очакват се и по-дълги ваканции - с цели пет дни повече. През есента учениците ще почиват между 1 и 5 ноември, а от 23 декември до 2 януари ще бъде ваканцията за Коледа и Нова година. Междусрочната ваканция ще бъде от 3 до 5 февруари. Пролетната почивка от 1. до 11. клас да бъде от 30 март до 7 април, а за 12. клас – от 5 до 7 април.
Той обясни и промените в Наредбата за оценяване, Наредбата за общообразователния минимум и подготовка и Наредбата, свързана с училищното образование. Няколко комисии ще се заемат с промени и в Наредбата за повишаване на квалификацията на учителите.
Министър Цоков заяви, че заплащането на образователните медиатори, вече е регламентирано. „Това стана възможно, благодарение на промяна в Наредба за финансиране на дейностите в образователните институции. Тя позволява заплащането на стотиците образователни медиатори да се случва по-устойчиво. Досега те бяха финансирани основно на проектен принцип. Това важи както за училищата, така и за детските градини”, каза министърът.
До края на седмицата ще започне обсъждането на по-сериозни промени в учебните програми.
"Ще търсим възможност тези промени, насочени към намаляване на фактологичната сложност, да не бъдат свързани с преструктуриране на учебно съдържание, за да може през есента да се работи със същите учебници", посочи Цоков.
Учители обаче се притесняват, че ако не бъдат обсъдени с гилдията, измененията може да са в ущърб на учениците.
"Не може да опростяваме учебните програми, защото нашите деца дават малко по-ниски резултати. Не може Ботев да отпадне с най-емблематичните му произведения, защото е архаизъм. Не може да предлагат Вазов с превод. Какви граждани искаме да създадем в крайна сметка?", коментира Деница Вълова, учител по български език и литература.
Никола е дете на новото време. Мечтае един ден да работи от вкъщи. А в по-близка перспектива - да премине успешно външното оценяване след 7-ми клас. В училището му се усъмниха, че предложението на министър Цоков ще даде желания резултат.
Според директора на 125 СУ “Боян Пенев” Венелина Николова за този период учениците едва ли ще натрупат повече знания или повече опит.
"Моите колеги не желаят да бъдат оценители. Това е изключително тежък труд, изключително отговорен, тъй като става дума за съдби и все пак той трябва да бъде достатъчно добре заплатен ", обяснява тя.
Повече гледайте във видеото.
Новините на NOVA - в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.