"Консолидацията на пазара е нещо, за което множество европейски оператори апелират отдавна", подчерта той
Сделката за „Булсатком” е една страхотна новина за потребителите на компанията, както и за целия телекомуникационен пазар в България. Това коментира главният изпълнителен директор на Vivacom Николай Андреев в седмицата, в която Комисията за защита на конкуренцията позволи придобиването на „Булсатком” от Vivacom.
Андреев подчерта, че потребителите на „Булсатком” ще получат изключително бързо достъп до много повече висококачествено телевизионно съдържание, както и до много по-висококачествени интернет услуги.
По думите му сделката за „Булсатком” е добра новина, освен за потребителите, но и за служителите на компанията. „Не е тайна за никого, че в последните години „Булсатком” изпитваше доста сериозни финансови затруднения и системно беше недоинвестирано в нея. Смятам, че ако тази сделка не се беше случила, рискът „Булсатком” да фалира, беше много голям”, подчерта главният изпълнителен директор на Vivacom.
Андреев коментира и позициите на конкурентни компании във връзка със сделката за „Булсатком”. „Някои от тях, като A1, например, разпространяват информация, че когато придобием определен оператор, ние драстично увеличаваме цените. Това е една фалшива новина”, каза той, като категорично заяви, че при нито една от сделките за Net1, N3 или NetWorx не е имало драстично увеличение на цените. „Но явно, в желанието си да очернят сделката, нашите конкуренти прилагат двойни стандарти. Нещо, което по никакъв начин не бихме толерирали”, е позицията му.
Главният изпълнителен директор на Vivacom изтъкна, че в своето заключение, в решението за одобрение на сделката, Комисията за защита на конкуренцията ясно е обяснила, че сделката за „Булсатком” е добра както за българските потребители, така и за българския пазар.
Относно твърденията за господстващо положение на пазара, които също съпътстваха процеса по одобрение на сделката, Андреев изтъкна задълбоченото проучване, което КЗК е провела. „Комисията за защита на конкуренцията разгледа изключително много информация, обсъди всички гледни точки, всички подадени жалби. Дори стартира задълбочено проучване, за да може да обработи огромното количество данни, които бяха предоставени по тази сделка. Това е и подходът, който използват всички европейски комисии за защита на конкуренцията, както и самата Европейска комисия за защита на конкуренцията”, обясни главният изпълнителен директор на Vivacom.
„Виждали сме много случаи, в които конкуренти, през различни аргументи, се опитват да възпрепятстват определена сделка. И именно затова е изключително важно независимите регулатори да разгледат цялата налична информация и да преценят дали една сделка е добра, или не за определен пазар”, каза още Андреев. И обясни за опитите сделката да бъде спряна. „Българският съд неколкократно категорично отхвърли тези жалби като абсолютно неоснователни”.
„Цифрите обикновено са еднозначни, но изключително важно е, когато се анализира определена индустрия или определен пазар, да се вземат релевантните към настоящия момент цифри, за да могат да бъдат направени правените заключения”, каза той във връзка с опасенията за пазарния дял след придобиването на „Булсатком”.
„Сигурен съм, че вие, например, когато вечер си пуснете телевизора, не избирате само между политематичен или кабелен канал, но много често се спирате на филми и сериали в някои от платформите за видеосъдържание. Така правят и повечето потребители. В тази връзка пазарът на телевизия и на съдържание не е пазарът, какъвто е бил преди 15 или 20 години, както, между другото, считат нашите конкуренти. Той се е разраснал изключително много и се е развил изключително много, именно благодарение на влизането на тези нови платформи”, допълни Андреев.
Според него правилният подход е да се вземе предвид реалната картина на пазара – такава, каквото е днес. „На база данните и обективните факти за настоящото състояние на пазара, пазарният дял би бил около 40%”, увери той.
Главният изпълнителен директор на Vivacom поясни, че в процеса на разглеждане на тази сделка в Комисията за защита на конкуренцията са предоставени множество пазарни проучвания, реализирани както от телекомуникационния сектор, така и от медийния.
„Комисията също така взе под внимание навлизането на всички тези платформи за видеосъдържание. Беше отчетен и фактът, че в България, за съжаление, има някои оператори, които не отчитат коректно всичките си абонати и такива, които работят изцяло в сивия сектор. Нещо, което е изключително неприятно както за медиите, така и за цялата българска икономика”, подчерта Андреев.
Андреев акцентира върху броя – 244, на операторите на платена телевизия, които оперират в България. „Също така има 610 доставчици на интернет. Това са данни само за българския пазар. В тази връзка е ясно, че българският пазар е изключително конкурентен. С тази сделка българският пазар ще стане още по-конкурентен. Нещо, което очевидно притеснява нашите конкуренти”, е мнението му.
Консолидацията на пазара
По думите на главния изпълнителен директор на Vivacom консолидацията на пазара е нещо, за което отдавна множество европейски оператори апелират. „Ако погледнем картата на света, ще видим, че в САЩ, например, има три големи телекомуникационни оператора. В Китай, по същия начин, има три големи телекомуникационни оператора. В Европа бройката на големите телекомуникационни оператора надхвърля 60. Европейският пазар е изключително фрагментиран и разделен на малки парчета”, изтъкна Андреев.
Той засегна и силния натиск, на който са подложени европейските телекомуникационни оператори, сред които и Vivacom, за инвестиции в развитието на 5G на мобилния пазар и в оптични мрежи за високоскоростен интернет. Като подчерта, че това не би било възможно без консолидация на пазара.
„Европейската комисия излезе с документ, в който каза, че за да останат европейските оператори и Европа да остане конкурентна и релевантна и да запази своята дигитална независимост, категорично е необходима консолидация на телекомуникационния пазар в Европа”, обясни Андреев.
Главният изпълнителен директор на Vivacom каза, че за да бъдат посрещнати нуждите на дигиталната трансформация в следващите пет-шест години, в телекомуникационна инфраструктура трябва да бъдат инвестирани над 200 милиарда евро. „В тази връзка, сделката за „Булсатком” е една крачка в посоката, в която се развива и ще се развива целият европейски телекомуникационен сектор”, заключи главният изпълнителен директор на Vivacom Николай Андреев.
Редактор: Георги Генов