Снимка: БГНЕС
Четвъртокласниците също са получили по-високи оценки на НВО в сравнение с миналата година
Рекорден успех на зрелостния изпит по български език и литература, откакто изобщо се провеждат матури у нас. Дванайсетокласниците са повишили успеха си от миналата година, но остават на средно ниво от Добър 4.32. Трима са изкарали максималният брой от 100 точки и на двата изпита.
С по-малко оценки Слаб 2 и Среден 3 и все повече отличници, средният успех от матурата по български език от 3,93 през миналата година се качва до 4,32, или с 8 точки нагоре по скалата за оценяване.
Равносметката вече е готова и за представянето на по-малките ученици, които се явиха на външно оценяване след четвърти клас. И тя също е положителна. Със среден успех Много добър 5 и над 15 000 ученици с оценка Отличен 6.
Ако от Просветното министерство служебно дадоха на всички зрелостници по четири точки на матурата по български след технически проблем, то до компенсация на изпита по английски не се стигна. „Аз самият прослушах файла, свързан със звуковия запис. За мен той е напълно нормален”, обясни образователният министър Галин Цоков.
Матури и НВО на таблет - най-рано през 2026 г.
Средният успех на първата задължителна матура, без да се имат предвид допълнително дадените точки, се оказа рекорден. „58,48 е резултатът, който е с няколко десети по-добър от досегашния най-висок резултат, получен през 2008 година”, допълни ресорният министър.
Писалите есе са четири пъти повече от учениците, избрали интерпретативно съчинение. Боравенето с думи обаче показало и проблеми. „За наша изненада учениците, може би под въздействие на това, че работят с електронни устройства и през чужди езици, не знаят, че траки не се пише с главна буква”, коментира Евгения Костадинова - директор на дирекция в МОН.
За година зрелостниците са повишили с няколко точки успеха си и на втората матура. Най-високият среден резултат е на изпита по италиански език – с 93 от общо 100 точки. С между 7 и 10 пункта надолу е паднал обаче средният резултат по физика, музика и история.
„Изпитът по история и цивилизация не проверява дати, факти и събития. Става въпрос за извличане на информация от различни исторически източници и аналитичен прочит на тези източници. Това е едно от уменията, които са най-голям дефицит в нашето училище”, уточни Костадинова.
И четвъртокласниците са подобрили успеха си спрямо миналата година, отчитат от МОН. „Учениците, които имат отлични оценки по двата предмета, това са 15 570 ученици, което е с 50% повече от отлично представилите се ученици по двата предмета през миналата година”, подчерта Цоков.
Не изпускайте ритъма на деня! Последвайте ни в Google News Showcase