Снимка: iStock
Най-голяма ще е ползата за тежкотоварния автомобилен транспорт
Над 1,6 милиарда лева печелим годишно от влизането ни в Шенген по суша, изчислиха от БАН. Те се дължат на пет конкретни ползи - за товарния трафик, за гражданите, които пътуват до Румъния и Гърция, за туристическия бизнес, заради екологичния ефект, както и за икономиката. Най-голяма ще е ползата за тежкотоварния автомобилен транспорт, както и за производителите и износителите на стоки, чиито преки разходи се изчисляват на 845 млн. лв.
Посланиците от страните в ЕС подкрепиха сухопътния Шенген за България и Румъния
Според проф. Даниела Бобева има огромно увеличение на преминаванията през южната ни граница. „Само за 2023 г. има близо 2 млн. пътувания към Гърция. А 1,1 млн. гръцки граждани са дошли у нас. Това са не само туристически пътувания, а и бизнес посещения. Идентично е положението и на северната ни граница - близо 700 000 българи са отишли в Румъния”, разкри тя.
Друга полза от присъединяването към Шенген и по суша ще е елиминирането на загуби при преминаване на сухопътната граница с Румъния и Гърция в размер на над 240 000 дни. „Икономисваме 42 000 тона въглеродни емисии, можем да подпомогнем зеления преход отново чрез присъединяването ни към свободното пространство за движение”, обясни проф. Бобева.
Обемът на генерираните вредни CO2 емисии, вследствие на престоя на границите на България и Румъния, възлиза на 46 162 тона годишно. Преки ползи от присъединяването ни към Шенген ще има и за фиска – икономистите го изчисляват на около 138 млн. лв.
Целия разговор гледайте във видеото.
Редактор: Цветина Петкова