"Ние сме автоморгата на Европа”, заяви той

Ще се увеличи ли търсенето на електромобили, ако има по-добре развита зарядна инфраструктура и как ЕС ще се конкурира с Китай в тази сфера? В предаването „РеВизия” по NOVA NEWS темата разисква Храбрин Иванчев, член на борда на Българската асоциация на електрическите превозни средства.

На какво се дължи спадът в продажбите на електромобили (ВИДЕО)

„България е на едно от челните места в ЕС по изградени и внедрени зарядни станции, предимно бързи станции. Около 3 хиляди са тези пунктове с публичен достъп в България”, каза Иванчев и уточни, че това е резултат от частна инициатива. „Няма нито една европрограма за електрическа мобилност – за зарядните станции и субсидиите за електромобили, които бяха въведени в 22 европейски държави”, обясни представителят на браншовата асоциация.

Той очаква броят на електрическите коли в страната ни да се увеличава. „По данни на КАТ са регистрирани 4 млн. превозни средства в България. От тях около 15 000 са електрическите коли. Този дял сега е малък, но ежегодно броят им се удвоява и утроява”, заяви Иванчев.

Председателят на БАН: Водородните коли масово биха навлезли през 2050 г.

Относно увеличението на замърсяването, той каза, че България сега има най-стария автопарк в целия ЕС. „Средната възраст на колите е 21 години. Половината от автомобилите са над 25-годишна възраст. Ние сме автоморгата на Европа”, каза Храбрин Иванчев. Автопаркът в страната ни е не само морално, но и технически извън всякакъв контрол, заяви той.

Според него може да се наложат ограничения за екологичните норми за колите, които се купуват в България. Подобно ограничение има в Румъния, дори в Северна Македония. Той обясни, че подобна рестрикция не може да стане в страната ни, защото колите се регистрират в МВР. В повечето държави на ЕС структурите, които следят еконормите на колите са в Министерството на транспорта, допълни Храбрин Иванчев.

Редактор: Весела Веселинова