
Снимка, илюстративна: iStock
Той може да превозва 2100 пътници
Австралийски корабостроител пусна в експлоатация кораб, който описа като най-големия кораб на електрическа тяга в света – 130-метров гигант, способен да превозва 2100 пътници, предаде АФП.
Идентифициран от корабостроителната компания Incat като Hull 096, алуминиевият катамаран се задвижва от над 250 тона батерии и е построен за южноамериканския фериботен оператор Buquebus.
Той e проектиран да превозва пътници и до 225 превозни средства през река Ла Плата между Буенос Айрес и Уругвай.
Enjoyed today’s launch of Incat Hull 096, the world’s largest battery-electric ship.
— Frank McGregor (@FMcGregorHonCon) May 2, 2025
At 130 metres in length, Hull 096 is not only the largest electric ship in the world, but also the largest electric vehicle of its kind ever built.
A Unicorn for the sea. pic.twitter.com/8I6YjNA04m
„Hull 096 доказва, че мащабните транспортни решения с ниски емисии не само са възможни, но и са готови за употреба“, заяви Стивън Кейси, главен изпълнителен директор на Incat, в изявление след пускането на кораба в река Дървент в Хобарт, островната държава Тасмания.
Според Международната морска организация, орган на ООН, отговарящ за корабоплаването, корабоплаването е отговорно за почти 3% от глобалните емисии на парникови газове, които се считат за причина за глобалното затопляне.
Златната ера на ветроходните кораби се завръща
Миналия месец държавите членки на IMO гласуваха в подкрепа на глобална система за ценообразуване, която да спомогне за ограничаване на морските въглеродни емисии, като до 2028 г. всички кораби ще бъдат задължени да използват горива с по-ниско съдържание на въглерод, в противен случай ще им бъдат наложени финансови санкции.
The world's largest electric ferry 🛳 is taking shape - a collaborative venture between Tasmanian shipbuilder Incat Tasmania and Norwegian Corvus Energy! 🇦🇺🤝🇳🇴
— Australian Embassy, Copenhagen (@AusAmbDK) February 28, 2025
The Hull 096, which is expected to be in operation this year, will host 2,100 passengers and 225 cars.
📷: Incat pic.twitter.com/wWVFbVFUA4
Екологичните лоби групи обаче се опасяват, че преминаването към биогорива има свои собствени проблеми, като обезлесяването, и не е достатъчно за решаване на проблема с морските емисии.
Батериите и системата за съхранение на енергия (ESS) на Hull 096 ще осигуряват повече от 40 мегаватчаса инсталирана мощност, съобщи Incat. Системата ESS е произведена от финландския производител на двигатели Wartsila и е свързана с осем електрически задвижвани водни джета.
„Фериботите играят жизненоважна роля за задоволяване на нарастващото търсене на екологично устойчиви транспортни решения, като електрифицирането на корабите е ключово решение за прехода на сектора към нулеви емисии“, посочи в същото изявление Роджър Холм, президент на Wartsila Marine.
Корабът първоначално е бил кръстен „China Zorilla“ и е бил проектиран да се задвижва с втечнен природен газ (LNG), преди да бъде преконфигуриран за задвижване с батерии.
Редактор: Цветина ПетроваПоследвайте ни