Снимка: iStock
Крайдунавският град първи въведе ограничения за електрическите превозни средства
В Русе търсят начини да наложат по-строги мерки за водачите на тротинетки. Крайдунавският град първи въведе ограничения за електрическите превозни средства още преди година. Сега Комисията по безопасност на движението се събра на извънредно заседание, с цел да се обмислят нови мерки преди началото на лятото.
Зара няма шофьорска книжка, но от три години се придвижва с тротинетка. Тя е „за” по-строги правила. „Не съм съгласна деца под 18-годишна възраст да карат тротинетки. Те не знаят правилата, блъскат се, постоянно стават катастрофи. Всяка сутрин, когато отивам на работа, виждам 14-15 годишни деца, които карат - не се оглеждат за движението, карат по пешеходните пътеки”, обяснява Зара.
За пълна забрана за тротинетките са и немалка част от русенци. Причината – хората твърдят, че водачите на електрически превозни средства карали неуправляемо.
Правят се специализирани акции и се налагат глоби, казват от МВР и Инспектората към общината. Но въпреки това инцидентите с тротинетки не са малко.
На "лов" за тротинетки: Екип на NOVA се включи в полицейски патрул под прикритие
„Миналата година са регистрирани 43 ПТП-та с електрически превозни средства. Тази година за пет месеца са само 9. Миналата година има един загинал и 49 ранени. Към днешна дата ранените са десетина. Изключително много санкции имаме миналата година по фишове и актове”, заяви Николай Кожухаров, директор ОД МВР-Русе.
„Към настоящия момент имаме съставени 41 акта, 85 протокола за предупреждения. Иззети са 23 тротинетки”, подчерта Георги Игнатов, директор „Обществен ред и сигурност” в Община Русе.
И въпреки че тротинетките са щадящо околната среда превозно средство и могат да допринесат за намаляване на замърсяването от транспорта, неприятните ситуации, които създават водачите им не са малко.
„Докато се наложи спазването на въведеният със закона ред - се нарушават пътните правила, създава се предпоставка за пътно-транспортни произшествия и за нараняване на гражданите. Създава се безпокойство, карат се в пешеходни зони, по пътищата обратно на движението, при неспазване на установените правила, така че в тази част имаме проблем за решаване”, категоричен е кметът на Русе Пенчо Милков.
Цивилните патрули на пътя: Как работят новите необозначени полицейски коли
Част от решението се намира в ръцете на законодателя. От Русе предлагат да се наложи ограничение на скоростта на тротинетките до 30 км в час, да се въведе регистрация, чрез която да се установяват нарушители, да има задължителна застраховка и шофьорска книжка категория АМ.
„Тези индивидуални електрически превозни средства трябва да имат идентификационен номер. Тази тротинетка се води на някакъв субект, било то физически или юридически. И второто много важно нещо - управляващите тези електрически превозни средства трябва да имат съответното свидетелство”, заяви Кожухаров.
„Да не се допуска лица под 14 години да управляват, а до 16 години да бъдат задължително с каски. Спирачната система да е изправна, да има светлини, да има звънец. Да не се допуска по двама души да се возят и да не се допуска да се превозват товари”, подчерта и Георги Игнатов.
Дори търговците на електрически превозни средства са на мнение, че са нужни по-строги правила. Като Емил Качорев, който обмисля да спре търговията с тротинетки, само защото наблюдава безотговорно поведение.
„В процеса на нашата работа се сблъскахме с това, че клиентите, които купуват тротинетки, обикновено питат тя може ли да вдига колкото се може повече? Това са трудни клиенти, тъй като не пазят своята собственост и понякога в някаква степен са опасни за себе си и за околните. Смятам, че трябва разумно да се подходи. Носим отговорност да възпитаме децата си и най-вече да им дадем пример как трябва да ги използват”, подчерта търговецът Емил Качорев.
Дали ще бъде постигнат краен ефект зависи от народните представители, които до края на май трябва да обсъдят между първо и второ четене промените в Закона за движение по пътищата и да решат дали да се съобразят с предложенията.
Последвайте ни