Снимка: iStock
Ще станат ли по-дисциплинирани шофьорите?
Скептичен съм, че промените по отношение на регистрацията на тротинетки ще проработят. Изпуснат е духът от бутилката, трудно е да се вкара по-сериозен регламент. Закупуването на тротинетки е много лесно и достъпно. Това каза в студиото на "Твоят ден" Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадали при катастрофи.
Малолетни няма да могат да карат електрически тротинетки. Минималната възраст за водач на такова возило става 16 години. Електрическите тротинетки ще имат и регистрационни номера като останалите МПС и ще плащат "Гражданска отговорност". Това предвиждат промените в Закона за движение по пътищата.
Промените в Закона за движение по пътищата: Електрическите тротинетки забранени през нощта
"Относно задължителната употреба на каска - как ще се случи това при тротинетките, отдавани под наем? Когато не носим документи за правоуправление, ще понесем санкция от 30 лева, вместо досегашните 10, но нали вървим към дигитализация. Какви са тези хартии и талони, които трябва да носим и показваме? Има както положителни, така и недомислени неща в новите промени в Закона за движение по пътищата. Камерите осъществяват най-ефективен контрол на пътната безопасност", коментира Тодоров. И добави, че засичането на моментна и превишена скорост от тол камерите е дългоочаквано решение.
"Над 1000 камери ще се появят в следващата година и половина по пътищата с тази цел. Очаквам, че ще има организационни проблеми - ще генерират огромен брой електронни фишове. За някои нарушения ще е необходимо да посети и съоветната служба на КАТ. Това може да е предизвикателство заради големия обем информация и данни", предположи пътният експерт.
Водачите на двуколесните превозни средства ще се движат само по светло, а на пешеходна пътека трябва да слизат от тротинетката и да я бутат пеш. Водачите трябва и задължително да носят каска и да не говорят по мобилен телефон, докато управляват, както и да спазват правилата за движение на пътното платно без да отнемат предимство.
На свой ред адвокат Петър Бозов посочи, че и към момента полицията има право да спира тротинетки за проверка на водачите им. "Законът е врата в полето, хората избираме дали да минем през нея, нужно е гражданско самосъзнание. За да има каски за тротинетките под наем, фирмата организатор трябва да предприеме мярка. Законът може да я санкционира, но първо това трябва да се укаже с нови промени", отбеляза той.
Експерт: Новите правила за тротинетките наказват екологичния транспорт, без да решават реалните проблеми
Парламентът прие на второ четене законови промени, свързани с контрола и безопасността при използване на електрически тротинетки. Те включват задължителна регистрация, застраховка „Гражданска отговорност“, каски и забрана за ползване от деца под 16 години. Председателят на Българската асоциация за електромобилност Владислав Стоицов коментира в ефира на NOVA NEWS, че тези мерки не решават същинските проблеми.
„Законопроектът не въвежда реални подобрения. Основната ни цел беше да защитим децата от травми, но приетите текстове не постигат това. Вместо да се осигури контрол, се ограничава един екологичен начин на придвижване“, заяви Стоицов.
По думите му забраната за деца под 16 години и задължителните каски са мерки, които на теория звучат добре, но на практика не са новост. „И досега децата нямаха право да използват електрически тротинетки по улиците, освен в специализирана велосипедна инфраструктура и с каски. Проблемът беше в липсата на контрол от органите на реда и родителите, а не в липсата на правила“, подчерта той.
Стоицов настоя, че държавата и общините не правят достатъчно за развитие на инфраструктурата: „За да се намалят инцидентите, трябва да се отделят тротинетките и велосипедите от автомобилния трафик. А в последните шест години почти нищо не беше направено по отношение на велосипедната инфраструктура“.
Той добави, че липсата на яснота относно регистрацията и застраховките създава допълнително напрежение сред потребителите. „Никой не знае как ще се осъществи регистрацията, как ще се легитимират тротинетките, кога ще влязат в сила новите правила. Дори институциите нямат отговори“, отбеляза председателят на асоциацията.
По отношение на ограничението на скоростта до 25 км/ч, Стоицов коментира: „Този лимит и досега съществуваше. Истинският въпрос е как ще бъде осъществен контрол върху него. Нарушители винаги ще има, но не трябва всички потребители да бъдат поставяни под общ знаменател“.
Той предупреди и за евентуално претоварване на системата за регистрация: „Кат е претоварена дори с регистрацията на автомобили. Ако се добавят и хиляди тротинетки, ще настане хаос“.
Относно вечерната забрана, Стоицов заяви, че липсва яснота за конкретните часове и това може да се окаже проблем за много хора, които използват тротинетки ежедневно: „Как ще се определи кога е 'тъмно'? Лятото в 21 ч. е светло, зимата в 17 ч. вече се стъмва. Това е недомислица“.
Повече по темата гледайте във видеата.
Редактор: Цветина ПетковаПоследвайте ни