Липсата им става все по-осезаема

От днес станалият известен като “втори депутатски паркинг”, заемащ част от пл. “Св. Александър Невски”, трябва да бъде освободен. До решението се стигна след писмо на председателя на Народното събрание, в което стана ясно, че депутатите се отказват от зоната за сигурност към старата сграда на парламента.

Писмото се появи ден след публичните обвинения между кмета на София Васил Терзиев и лидера на “ДПС-Ново Начало” Делян Пеевски относно съдбата на това пространство. 

Все по-голямата липса на достатъчно паркоместа в центъра на София доведе до промени в Наредбата за организация на движението в Столичната община през последните седмици. Стигна се и до полемики в Общинския съвет.

Синята зона вече ще струва 2 евро на час, а зелената – 1 евро на час. Предлагаме парите, които плащат живущите в зоните за паркиране, да остават в тези квартали, да се инвестират”, каза общинският съветник от ПП-ДБ Симеон Ставрев.

Колегата му от “Спаси София” Андрей Зографски препоръча средствата да бъдат използвани, за да има свободни и ремонтирани тротоари и да бъдат премахнати изоставените коли.

Не споделяме ентусиазма на колегите, защото ние не виждаме никаква реформа. Това е едно увеличаване на цените и реално превръщане на центъра в голям паркинг”, смята Еньо Савов, общински съветник от “БСП за България”.

Васил Терзиев: Целта, която сме заложили, е за под 10 минути да се намира паркомясто в центъра на София

Едно нещо обедини общинарите – големият брой служебни абонаменти в зоните и така наречената "зона за сигурност”. По официални данни на Центъра за градска мобилност, градът разполага с около 12 хиляди паркоместа в синя зона. Близо 900 от тях са служебни абонаменти, като почти всеки четвърти е на държавен или общински орган. Местата в зелена зона пък са около 21 хиляди, а служебните абонаменти там – малко над 400.

Въпреки че максималният брой на този вид места е до 10% от общия в съответната подзона, на места като част от ул. "Славянска", например, свободното паркиране се е превърнало в битка за оцеляване. Местата са 19, а служебните абонаменти – 29.

Всичко е било предмет на дискусия. Хората, които живеят или се опитват да посетят центъра, се интересуват, негодуват с основание, задават въпроси”, сподели кметът на район “Средец” Трайчо Трайков.

Служебните абонаменти, издадени на един адрес, може да бъдат не повече от 5. От Столичната община обаче заявиха за NOVA, че съществуват и индивидуални споразумения - изключения от правилото. Към момента знаят за едно – подписано през 2006 г. между тогавашния кмет и Министерството на транспорта при неясни условия. Сега е разпоредена проверка за това има ли и други и за какъв срок са сключени. Кметът на район „Средец” Трайчо Трайков, на чиято територия са струпани най-голяма част от тази места, също потвърждава това.

Става дума за около 1000 места в центъра на София. По 100 лева на паркомясто, по сега действащите цени, прави 650 лева на месец”, обясни той.

Друг начин да заобиколят правилата много институции намират в „зоната за сигурност". По закон, тя обхваща от 5 до 20 метра от сградата,която трябва да се пази по време на протести, например. Такава има около Народното събрание, Министерския съвет, Президентството, военни обекти, здания на съдебната власт и други. 

Още протести в София заради реформата в паркирането

Неформално обаче тези зони често се превръщат в паркинг за служители. Пример е площад „Желю Желев” зад сградата зад парламента, както и частта от площад „Св. Александър Невски” в близост до сградата на старото Народно събрание, с капацитет над 100 паркоместа. Депутатите не работят там от няколко години, но зоната за охрана, превърната във втори депутатски паркинг и забранена за автомобилите на граждани, остана. Поне до днес, когато след публични престрелки между депутати и общински съветници, парламентът взе решение да я освободи.

Хората винаги са се питали с какво народните представители са заслужили да имат гарантирано място за паркиране, с каквото не разполага никой друг работещ в центъра на София. А когато се преместиха в новата сграда, и пл. „Желю Желев” беше заграден за паркинг, което също е грозно”, коментира Трайков. 

Това също е било част от по-големия разговор за паркоместата, които институциите ползват по креативни начини. Много често това се случва чрез “зоните за сигурност” или за охрана. На ул. „Леге” съдът също си е определил зона за сигурност, където по-рано имаше служебни абонаменти”, допълни той.

Дали да паркират в зоната за сигурност, или да я оставят празна, на институциите се позволява да решат сами. Колко точно са паркоместата, няма как да разберем, защото често са „оперативна тайна”. 

tracking tracking tracking tracking tracking tracking tracking