Според компанията увеличение в цената на дизела е най-вече административно наложено...

В последните дни цените на горивата надминаха пика си отпреди 4 години. Компанията \"Лукойл\" публикува анализ за последните 5 години, който обяснява и причините за огромния скок.

Според компанията рязкото увеличение в цената на дизела в началото на тази година е най-вече административно наложено – причините са въвеждането на задължителна биосъставка от 5 на сто за всеки литър, както и поскъпването на акциза с 2.5 %.

За по-ясно, от \"Лукойл\" обясняват и как се формира цената на дребно. При  дизела – по 40 на сто от стойността идват от акциз и ДДС и стойността на нефта, още 12 % от транспорт и съхранение, преработката на суровината е 5 на сто, и по два процента отиват за биокомпонента и печалба за компанията. При бензина печалбата е  едно на сто. По-високи са разходите за акциз и ДДС – 44 %.

Как да си обясним обаче, че когато през 2008 година цените на петрола на световните пазари значително надвишаваха сегашните, горивата все пак бяха  по-евтини?

 

От \"Лукойл\" припомнят, че тогава еврото, към което левът е вързан, е било в много по-силна позиция спрямо долара. А цените на петрола по световните борси са в долари. През лятото на 2008 година цената на дизеловото гориво беше 2.58 лв., а бензина се продаваше средно за 2.40 лева. В последните дни дизела прескочи 2.70 лв., а най-масовия бензин се продава за над 2.60 лв.

В повече от половината от страните в евросъюза държавата поддържа акциза за дизела по-нисък от този за бензина, тъй като дизелът се смята за бизнес-гориво.