Новият собственик отказва да каже каква ще е съдбата на машината

Правителственият самолет, возил Тодор Живков, няколко президенти, министър-председатели и десетки министри, отива в историята. Легендарният ТУ-154М, който служи на българското правителство над 20 години, вече е частен.

 

19 януари 1989-та година е извършен първият полет под български флаг със съветската легенда Туполев 154М. Десет години по-късно зад кормилото му сяда един от най-уважаваните командири на правителствения „Авиоотряд 28” – Цвятко Луканов. Именно той е човекът, който приземява за последно машината. Общо на нея е навъртял над 3000 летателни часа.

 

Критични случаи с руската машина, макар и малко, не липсват – от кацането в сняг, обилен дъжд, мъгла, през излитането в пясъчни бури и дори аварии.

 

Една от най-критичните ситуации с правителствения самолет ТУ-154 е през 2008-ма година, когато делегация, предвождана от Президента Георги Първанов, се е наложило да кръжи 3 часа над Азорските острови, тъй като предния колесник  не се е прибрал и се е наложило, да се направи аварийно кацане.

 

Тогавашният транспортен министър Петър Мутафчиев признава, че това е била една от най-инфарктните ситуации в кариерата му, като министър.

 

Що се отнася до съдбата на бившият вече правителствен ТУ-154М, новият собственик – варненски бизнесмен, засега отказва всякакви коментари. Но предположенията са няколко – машината може да продължи да изпълнява карго, или чартърни полети извън Европйеския съюз, може да бъде нарязана за скраб, или дори да се превърне в супер луксозен ресторант.

 

Репортер: Богомил Грозев

 

Пошече гледайте във видеото.