Ако предложенията на БСП станат факт, преминаването на червено ще ни струва 1000 лв.

Драконовски мерки и солени глоби за нарушителите на пътя, обсъждат от БСП. Депутатите от левицата подготвят изцяло нов Закон за движение по пътищата, който съвсем скоро ще влезе за обсъждане в парламента.


Ако предложенията на БСП станат факт, съвсем скоро преминаването на червено ще ни струва не 100, а 1000 лева. Водачите, хванати с алкохол в кръвта над разрешеното, ще остават без книжка за една година. Освен това, те ще остават автоматично и без автомобила си за съответния период. Законът ще е особено строг и към младите шофьори. 


За новобранците зад волана високите скорости ще останат непостижима цел. Идеята, която експертите обсъждат, е в първите три години с книжка, шофьорите да не вдигат повече от 90 км в час. Така, на практика, придвижването им по магистралите няма да е разрешено. Забранено за новите на пътя ще бъде и карането без придружител нощем.


Младият шофьор все още не преценява опасността от високите скорости – не знае какво може да му се случи, когато вземе мощния автомобил на баща си, и стават произшествията. Съберат ли се двама-трима млади човека – тогава автомобилът вече не е средството за придвижване, а място за забавление”, на мнение е Георги Свиленски от Комисията по транспорт в НС.


След няколко седмици Явор вече ще е пълноправен водач на пътя. Смята, че ограниченията за млади шофьори като него, няма да доведат до желаните резултати.


„Според мен идеята е лоша, защото когато имаш книжка, би трябвало да си абсолютно правоспособен водач и магистралите не трябва да са изключение. В началото ще карам с придружител със сигурност, но се чувствам спокоен – не би трябвало да има проблем – особено с придружител”, на мнение е коандидат-шофьорът.


Идеята се възприема противоречиво и в бранша.


„Защо да няма изпити по автомагистралата вместо да ограничаваме тези хора? Този, който три години не е карал автомобил, той ще бъде също толкова опасен, колкото и един млад водач.  Колкото опасен е този, който кара с превишена скорост, толкова опасен и този, който кара с намалена скорост, където е позволена висока скорост и не е опасно”, коментира председателят на Съюза по авто-мото подготовка – Йонко Иванов.


По друг начин обаче вижда нещата председателят на Българската асоциация на застраховани и пострадали при катастрофи - Владимир Тодоров: 


„25% или всяка четвърта катастрофа се предизвиква от млад водач. Истината е, че поради една или друга причина, те не излизат достатъчно добре подготвени. Нямат опита да шофират вечер, да шофират с високи скорости. Много често загиват млади хора вечер – когато се придвижват от дискотека на дискотека.”


Подобни санкции се обмислят и за старите шофьори – над 65 години. Най-вероятно те ще трябва да ходят на опреснителни курсове или всяка година да изкарват медицинско свидетелство. Всяко нарушение на пътя вече ще се санкционира солено.


Според Георги Свиленски от Комисията по транспорт в НС има нужда от завишаване на санкциите за превишаване на скоростт, тъй като над 70% от катастрофите са заради превишена скорост


Председателят на Българската асоциация на застраховани и пострадали при катастрофи обаче в категоричен, че дори и глобите да станат 5000 лв., ако те не се събират, няма да има и ефект.


По-строг ще е контролът и върху пешеходците нарушители. 


Все още всяка една от промените, които се обсъждат, е в работен вариант. На 22-ри октомври всички събрани до този момент идеи ще се обсъдят от браншовите организации и едва тогава консенсусните предложения ще се облекат в законови текстове. 


Очакванията са в началото на годината законът да влезе за обсъждане в парламента, а от март промените да станат факт.


Темата продължава и утре, 8-ми октомври, в "Здравей, България".

 

Повече подробности ще намерите във видеото.