65% от всички купувачи са разполагали с бюджет между 45 и 60 000 евро

През изминалата 2014 година обемът на реализираните сделки с ваканционни имоти се е запазил спрямо предходната година, показва анализ на компанията Green Life. Това се дължи на политическите процеси, протичащи в Русия, и всички факти и последици от конфликта в Украйна.

 

„По-голямата част от огледите ни са за апартаментите в Поморие, където имотите се използват целогодишно и са предназначени за постоянно отсядане, а не толкова за лятна ваканция”, коментира Теофил Петров.

 

Профилът на купувачите не се е променил - семейства на зряла възраст, които избират страна-член на ЕС, защото дори при намалелите си доходи, руските граждани от средната класа остават с по-висок стандарт от този, който има средностатистическият българин. Втората група са семейства с все още малки деца, които търсят начин да изнесат дребния си бизнес, за да живеят спокойно в България.

 

Конфликтът в Украйна се отрази на българския пазар с появата на рускоговорящи украинци, които търсят възможности да инвестират част от парите си сигурно и към края на 2014 година те са достигнали 12% от купувачите на българския пазар. Те имат значително по-високи бюджети от руснаците (над 50 000 евро) и основният им приоритет е страната, в която купуват, да е на територията на ЕС.

 

Изминалата година може да се определи като трудна основно заради природните бедствия, които са нанесли на пазара по-сериозни негативи, отколкото политическите кризи и последващите икономически процеси, особено що се отнася до материалните щети и влиянието им върху туристическия сектор.

 

Според впечатленията на търговците основното притеснение, което руските граждани са изпитвали през 2014 година, не е свързано с промяната на стандарта на живот, а с възможността ЕС да наложи на България да предприеме санкции срещу руските граждани – с по-трудно получаване на визи или други пречки за пребиваване.  

 

Основни конкуренти на имотите по българското Черноморие остават тези в Черна гора, Сърбия и Турция. И трите държави не са членки на ЕС, което оказва влияние върху избора на рускоговорящите. Турция, независимо от атрактивните си ценови нива, не може да бъде разпозната като пазар за обикновения руски гражданин. Тя е избор за бившите руски републики, в които се изповядва ислям, но тези клиенти никога не са гледали към България.

 

Според анализа 65% от купувачите през миналата година са разполагали с бюджет между 45 000 и 60 000 евро. Това са представителите на т.нар. средна класа руски граждани. Делът на семействата с ниски бюджети -  под 40 000 евро силно е намалял – част от тях са се оттеглили изцяло, докато други са се пренасочили към вторичния пазар, където има предлагане на различни цени.

 

Сделките се сключват предимно на изплащане по индивидуално договорени схеми, като под 10% са били за имоти на зелено, най-голям дял са за напълно завършени апартаменти и 23% са за жилища, които са в напреднало строителство. Влияние оказва и по-високата цена на имотите в работещите вече фази на ваканционните проекти.

 

Общото разпределение на търсенето е 2/3 за имоти за постоянно живеене и само 1/3 за апартаменти за лятна почивка.

 

Клиентите продължават да търсят най-добрата сделка, но при ясни критерии, а не просто най-ниската цена, както бе при английските купувачи преди кризата. Защото над 80% от руснаците продължават да купуват единствено за собствено ползване и не отдават под наем, дори когато не са в България и не използват апартаментите си.

 

Всички плащания се правят с пари в брой и не се използва външно финансиране. Същата тенденция важи и за малкия процент българи, които вече се появяват на пазара.

 

Първите за годината изложения за ваканционни имоти предстоят. По време на тези форуми ще се очертаят най-ясно тенденциите, които ще определят пазара занапред.