Шумът остава сред основните проблеми в големите градове
Шумът остава сред основните проблеми в големите градове. Според доклад на зам.-кмета по екология в София Йоана Христова, повече от половината от жителите на София живеят при шум, по-висок от допустимите норми. Основната причина за това е автомобилният трафик.
Дори и шепотът шуми – със скромните 20 децибела. Обикновен разговор – 60 децибела. Бърз влак – 100. Звуците дразнят ухото, когато са 70 децибела. Потенциално опасни за слуха и здравето са звуци над 85 децибела. А над 100 децибела предизвикват звънтене и болка в ушите.
Над половината жители на София живеят при вреден шум. Основната причина - автомобилният трафик. Около болници трябва да е още по-тихо - не повече от 45 децибела според правилата.
От Столичната община казват, че са предприели мерки и те дават резултат.
„Подмяна на настилката и по-нов градски транспорт, които не генерират толкова много шум, строителството на метрото, той извежда голяма част от автомобилния трафик”, обясни Йоана Христова – зам.-кмет по екология в София.
Световната здравна организация препоръчва нивото на шума в градска среда да бъде под 60 децибела. Експеримент на предаването „Събуди се” показа, че това е невъзможно.
ВИСОКИ ДЕЦИБЕЛИ: Софиянци - подложени на вреден шум
Париж заема второто място на подиума на най-шумните градове в Европа след италианския Неапол. 78% от жителите на мегаполиса декларират, че са изложени на високо шумово замърсяване от различен тип. Автомобилният трафик е най-големият звуков дразнител, заедно с шумните съседи и обществените ремонтни дейности.
Шумовото замърсяване, на което често не обръщаме внимание може за доведе до редица проблеми със здравето, най-честите от които – сърдечно- съдови, слухови, главоболие и нарушения в съня. Специалисти в областта установяват, че човек живеещ в шумна зона губи средно 7 месеца живот в добро здраве.
В Париж, кметството е институцията, която най-често играе ролята на шумова полиция. Законово рекламентирано, всеки гражданин има правото да отправи своето оплакване чрез писмо. Личната саморазправа е ограничена за сметка на писмената, а често името на подателя остава анонимно.
В столицата се работи за ограничаване на скоростта на движение до 30 км/ч., създаване на повече пешеходни зони и ограничаване движението на автомобили в определени райони. Градският транспорт вече се гордее с големия си брой електрически автобуси, а като допълнителна антишумова мярка се предвижда обществените превозни средства да бъдат екипирани с т.н „тихи гуми”.
Репортери: Християния Червенкова, Искра Урумова, Петя Желева
Повече по темата гледайте във видеото.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.