Започна поетапното строителство на магистралата в участъка между "Боаза" и връзката с път I-5 Русе - Велико Търново

Увеличение на брутния вътрешен продукт с до 20% след завършването на магистрала "Хемус". Това прогнозира министър-председателят Бойко Борисов при първата копка на нова отсечка на аутобана. Според Борисов след четири години "Хемус" ще стигне до Велико Търново. 

СНИМКИ ВИЖТЕ ТУК

Два пътни възела, четири моста, два виадукта и шест подлеза и надлеза – това е предвидено, като строителство на новите 15 км от магистралата. 

"До края на 2022 г. ще минем и Плевен. След това изпълняваме и другите проекти, за да вържем и Търговище, там където Плевен ще излезе. Финансовият министър е обезпечил плащанията. Чували сме всякакви глупости за АМ "Хемус" - въобще няма проекти, никой никога не е мислил да прави "Хемус". Всички умилат да говорят за Северозапада, за Северна България и за всичко останало. Аз съм убеден, че с построяването на "Хемус" БВП на страната ще се вдигне с поне 10- 20%", коментира Борисов при проверка на напредъка при изграждането на отсечката между Ябланица и "Боаза", която е близо 10 км. 

"Строителството ѝ започна в края на март миналата година и се финансира със средства от националния бюджет. Работата по нея напредва и е напълно реалистично да е готова през есента, около половин година по-рано от предвиденото", написа Борисов в личния си профил във Facebook.

След еуфорията около новото строителство земеделски производители повдигнаха обичайния въпрос при строителството на пътища – отчуждаването. Багерите влязоха в засадени с ягоди, царевица и пшеница ниви. Водели се 29 дела за размера на обезщетенията за собствениците, каза регионалният министър Петя Аврамова. От Oбщина Луковит, на чиято територия се строи новият лот на "Хемус", обясниха, че всички законови процедури са спазени. 

Осигуреното финансиране за "Хемус" до Велико Търново е за около 1,3 млрд. лв. От Министерството на регионалното развитие обясниха, че вече има идеен проект за трасето между Велико Търново и Търговище. Срокът, който си поставиха София да бъде свързана с Варна чрез аутобана, е 2024 г. - точно 50 години след началото на изграждането му.

Държавната компания „Автомагистрали“ ЕАД, която ще изгражда новите 134,14 км от „Хемус“, разширява наличната си строителна и транспортна техника с 20 тежкотоварни автомобила и 11 тежки строителни машини като булдозери, колесни багери, верижни багери, челни товарачи, валяци, комбинирани багери. Сред най-впечатляващите машини е 40-тонен булдозер, разработен в Япония. „Той е толкова мощен, че може да прегази танк. Не му отстъпват по сила и новите верижни багери с тегло 36 и 22 тона. Кофата на такъв багер „яде“ скалата като пясък“, казва главният инженер на фирмата Евгени Генчев, цитиран от БГНЕС.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.