Главният прокурор иска тълкуване на понятията "държавна измяна" и "нарушение на Конституцията"
Докъде се простира имунитетът на президента, що е то „държавна измяна” и „нарушение на Конституцията”. Такова искане до Конституционния съд е отправил главният прокурор Иван Гешев. Той пита и дали евентуално дело срещу държавния глава трябва да бъде спряно или прекратено, докато той заема поста.
Според Гешев неяснота има и затова дали така имунитетът на държавния глава позволява да се водят предварителни проверки и разследвания за престъпления, в които може да е замесен.
"След като главният прокурор е сезирал Конституционния съд, очакваме развитие по образуваното дело. Само Конституционният съд може да тълкува Конституцията", заявиха за NOVA от Президентството.
Разпоредба в Конституцията гласи, че президентът и вицепрезидентът не носят отговорност за действията, извършени при изпълнение на своите функции, с изключение на държавна измяна и нарушение на Конституцията. Според члена, те също така не могат да бъдат задържани и срещу тях не може да бъде възбудено наказателно преследване.
Според ръководителя на държавното обвинение разкриването на смисъла на тази разпоредба е необходимо, тъй като „нормата е лаконична“ и „не дава еднозначен отговор“ на поставения въпрос.
„Разкриване на смисъла на разпоредбата на чл. 103 от КРБ е необходимо, тъй като нормата е лаконична и не дава еднозначен отговор на поставения с настоящото искане въпрос”, сочат от прокуратурата.
ПЪЛНИЯТ ТЕКСТ НА ИСКАНЕТО НА ГЛАВНИЯ ПРОКУРОР ВИЖТЕ ТУК
Според Българската конституция имунитетът на президента, както и на вицепрезидента, включва два компонента: неотговорност за действията, извършени при изпълнение на служебни функции, с изключение на държавна измяна и нарушение на Конституцията и неприкосновеност за задържане и за възбуждане на наказателно преследване. Предвид еднаквата правна уредба, касаеща имунитета на президента и вицепрезидента, изложеното в пункт I, II и III следва да се възприеме като еднакво валидно и за двете фигури.
Според основния закон Президентът и вицепрезидентът не носят отговорност за действията, извършени при изпълнение на своите функции, с изключение на държавна измяна и нарушение на Конституцията. Обвинението срещу тях се повдига по предложение най-малко на една четвърт от народните представители и се поддържа от Народното събрание, ако повече от две трети от народните представители са гласували за това.
Конституционният съд го разглежда в едномесечен срок. Ако бъде установено, че президентът или вицепрезидентът са извършили държавна измяна или са нарушили Конституцията, пълномощията им се прекратяват.
Двамата не могат да бъдат задържани и срещу тях не може да бъде възбудено наказателно преследване.
Иван Гешев поставя въпроса как се постига баланс между обществения интерес и интереса на евентуално пострадалите лица при действащата "абсолютна неприкосновеност" на президента и вицепрезидента.
Прокуратурата влезе в Комисията по хазарта (ВИДЕО+СНИМКИ)
Налице е потребност от тълкуване, за да се избегне противоречиво прилагане на тази конституционна разпоредба и да се предотврати настъпването на неблагоприятни за националната правна система последици. С оглед на това възниква нуждата от официално тълкуване на разпоредбата на чл. 103, ал.1 КРБ и разкриване смисъла на понятията „държавна измяна” и „нарушение на конституцията” и изясняване на въпросите:
- припокрива ли се по съдържание понятието "държавна измяна" с престъпленията, визирани в Раздел I „Измяна”, Глава първа „Престъпления против републиката" от Особената част на Наказателния кодекс и ако не се припокрива – какви по естеството си нарушения включва:
- каква е разликата между понятията "държавна измяна” и „нарушение на конституцията”;
- включва ли в съдържанието си някое от понятията "държавна измяна” и „нарушение на конституцията” и кое от тях извършването на престъпление, различно от предвидените в Раздел I „Измяна”, Глава първа „Престъпления против републиката” от Особената част на Наказателния кодекс. Ако включва, налице ли са изисквания относно вида на престъплението (от общ или от частен характер) или за нормативно предвижданото за конкретното престъпление наказание (както по отношение на неговия вид, съобразно чл. 37 НК, така и по отношение на неговия размер);
Гешев разпореди специален надзор на разследванията за внос на боклук у нас
Според главния прокурор обаче трябва да бъде разтълкувано съдържанието и разкрит смисълът на понятията „държавна измяна“ и „нарушение на Конституцията“, за да се избегне противоречиво прилагане на тази правна уредба, както и настъпването на небглагоприятни за националната правна система последици.
В искането си Гешев настоява още Конституционният съд да каже дали е законосъобразно да бъдат извършвани проверки и образувани наказателни производства срещу президента и вицепрезидента, ако в хода на дейността им след встъпването им длъжност компетентните органи разкрият, че са налице данни за извършено от тях престъпление.
Борислав Цеков: Питането на Гешев за имунитета на президента е уместно
„Относно искането на главния прокурор до Конституционния съд, същият ще реши кога и дали ще даде подробно изявление”, заяви Сийка Милева, говорител на главния прокурор.
„При народните представители знаем, че когато има данни за извършено престъпление, производството се спира до решаване на въпроса с имунитета. Той може да бъде свален от парламента. Докато при президента имаме функционален и абсолютен имунитет”, обясни д-р Борислав Цеков, експерт по конституционно право. „Конституцията позволява и то в рамките на едно особено производство – импийчмънт да се търси отговорност от президента и то отстраняването му от длъжност, вече след това може да му се повдигне обвинение при държавна измяна или при нарушение на Конституцията”.
Ако има хипотеза за импийчмънт на президента, законът предвижда това да стане по искане на най-малко една четвърт от депутатите. До отстраняване на държавния глава пък ще се стигне едва след гласуване на 180 от народните избраници или две трети от тях.