Това показва онлайн проучване
Една трета от българите харчат по-малко при пазаруване по време на извънредното положение. Това показва онлайн проучване. А повече от половината потребители признават, че в последните два месеца са ограничили покупката на по-луксозни стоки като шоколад, чипс и дори алкохолни напитки.
На този фон синдикатите отчетоха осезаем ръст в цените на някои от основните хранителни продукти.
Танева: Трапезата ни за Гергьовден може да бъде изцяло българска
С 30% се е ограничило и търсенето на месо и риба, а с 50% - на спиртни напитки. За сметка на това обаче се е увеличило значително търсенето на плодове и зеленчуци, млечни продукти и различни варива като боб и леща. Над 80% от потребителите казват, че искат да има повече български продукти по магазините.
"Има повече българска продукция на пазара у нас. Тя е в резултат от кризата, която има и няколко положителни ефекти. Виждаме, че пазарът изпреварва държавата и всякакви постановления, Българските потребители последваха апела и на търговците, и на държавата, започнаха да купуват повече българска стока и това веднага се отрази на магазините", заяви изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия Йордан Матеев.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ: Държавата да отпуска допълнителни средства за производителите на зеленчуци
Според него страната се е оказала в ситуация, в която преди постановлението да влезе в сила, то е започнало да изпълнява функцията. Матеев смята, че парадоксалното в случая, че вече има положителен ефект, защото доста производители са сключили договори с търговски вериги.
"Българският потребител, в резултат на кризата, стана доста по-чувствителен ценово. Той промени драстично своето поведение. Все повече се купуват стоки, които са на промоция. Вече се пазарува в различни часови пояси. В най-натоварения преди часови пояс - след 18 часа, вече магазините са почти празни. Лоялността към определени брандове намалява. Все по-голямо влияние върху избора оказва цената", обясни той. Според него хората предпочитат да пазаруват в близките до тях магазини и се купува само най-необходимото.
А от КНСБ отбелязват значително нарастване в последните два месеца на цените на някои стоки. Най-голямо увеличение при плодовете има при ябълките, лимоните и портокалите.
При зеленчуците спад в цената се отчита само при доматите и краставиците. На другия полюс обаче е джиндифилът с рекорден ръст от 100%, следван от чесъна с близо 50%. Отчетливо е нарастването и на цените на захарта, свинското месо и скумрията.
Според екпсертите, ако цените на горивата се запазят ниски, а безработицата расте ще последва и дългосрочно падане на цените на храните.
Целия разговор с Йордан Матеев гледайте във видеото.
За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.