На нейно място се назначава Даниела Митева

Инспекторатът към министъра на правосъдието и одитът установиха редица недостатъци и нарушения в Агенцията по вписванията. Поради тази причина министърът е освободил директора на Агенцията Габриела Козарева. На нейно място е назначена Даниела Митева. Това заяви правосъдният министър Янаки Стоилов при представянето на отчета на свършената от министерството работа след встъпването в длъжност на служебния кабинет. 

Премиерът: Очаквайте кадрови промени в Агенцията по вписванията

Някои от констатираните в Агенцията нарушения са нарастване на броя на необработените годишни финансови отчети, като от началото на 2017 г., когато те са били около 350 хил., а към момента достигат почти 1 милион. Европейската комисия е започнала процедура за нарушение и неизпълнение за свързването на Търговския регистър към т. нар. система БРИС, което е трябвало да стане преди четири години. Забавило се е и създаването на Регистъра за овластяването и пълномощията, посочи още министърът.

Правосъдното министерство проверява Агенцията от миналата седмица по молба на здравния министър. Според доктор Кацаров Козарева и подчинените й са възпрепятствали нови назначения в болниците. Освободената шефка не е коментирала рокадите.

"Проведени бяха среща с почти всички организации в правната сфера. По мое предложение ВСС прие да се изготви анализ за 10-годишен период на специализираното правосъдие. Предложихме дискусия по обсъждания модел за нова съдебна карта. Всяка седмица организираме приемна за гражданите - практика, която доста години е била изоставена", обясни министърът.

 

Сред дейностите, които Стоилов отчете, са срещата му с европейския прокурор Лаура Кьовеши, предложенията за промени по Плана за възстановяване и устойчивост, както и редица проверки, които той е възложил.

В сферата на българското гражданство Стоилов посочи, че се правят опити да се ускори процесът на изхода и на входа на системата.

ПРОВЕРКА В АГЕНЦИЯТА ПО ВПИСВАНИЯТА: Здравният министър поиска оставката на директора й

„От момента на издаване на указа до издаване на документа минават 8-9 месеца. Това не само твърде много затруднява хората, но е и условие за създаване на лоши практики. С промяна на вътрешните правила и ангажиране на повече служители, този процес е значително ускорен. Надяваме се срокът да бъде сведен до месец. Подобен проблем има и при подаването на документите. Тъй като това става по електронен път, вече са запълнени сроковете за година напред”, каза още министърът.

Правосъдното министерство е установило неиздаване на около 10 нормативни акта. По някои от тях е започнала работа. Извършва се и проверка на големите обществени поръчки, като по тях все още няма резултати.

„Отсега може да се каже, че в някои случаи са извършени нецелесъобразни разходи. Вътрешният одит установи, че Агенцията по вписванията сключва договор с акционерно дружество. То определя цените, но в същото време е и изпълнител на договора. Стойността му е 1 млн. лв. без ДДС, при положение че за подобна дейност в министерството има изградена система за видеонаблюдение на стойност под 100 хил. лв. без ДДС. Разликата е 10 пъти”, обясни Стоилов.

КАЗУСИТЕ "АЛЕКСАНДРОВСКА" И "ЛОЗЕНЕЦ": Проверяват има ли натиск в Агенцията по вписванията

Той разкри и друг случай на упражняване на строителен надзор и инвеститорски контрол за преустройство и ремонт на архивно помещение. За него са поискани 43 000 лв.  

Стоилов отбеляза, че българските затворници, чрез лавките, са снабдени с най-качественото българско кафе, чиято цена от 8 лв. е стигнала до 30 лв. за килограм. Разполагали и с олекотени завивки и дезинфекционни материали на спиртна основа, което е забранено за внасяне в затворите.

„В заключение мога да кажа, че решаваме реалните проблеми чрез подобряване на организацията, повишаване на взискателността и темпото на работа. Стремим се да действаме от основата към върха”, посочи министърът.

„По отношение на възложените проверки за обществените поръчки. Касае се за 5 проверки по обществени поръчки. Общата им сума е над 75 млн. лева с ДДС., включително и поръчката за храненето в затворите. Другите са за по-ниски суми, но надхвърлят милиони. Те са за дезинфекция, доставка на облекло, храни и напитки на едро в местата за лишаване от свобода”, обясни зам.-министър Мария Павлова.

„Има и доста непоследователна кадрова политика. Едни хора са уволнявани и със задна дата. А други са толерират като са заемали длъжности, за които не отговарят”, заяви Иван Демерджиев, зам.-министър на правосъдието.

До края на управлението на служебното правителство правосъдният министър каза, че ще се опита да ускори процесът за взимане и отказване от българско гражданство. Към момента процедурата отнема между 8 и 10 месеца.