Снимка: iStock
Декларацията на ГЕРБ прочете Христо Гаджев от парламентарната трибуна
Пореден сблъсък между ГЕРБ и служебното правителство. В декларация от партията отправиха обвинения, че в момента две важни теми за България се управляват в пълна липса на прозрачност. Една от тях - свързана с придобиването на самолети F-16.
„В момента две важни теми за България се управляват в пълна липса на прозрачност от служебното правителство”, заяви народният представител от ГЕРБ-СДС Христо Гаджев. Според тях това са мигрантската и бежанска криза пред България. В декларацията се посочва още, че служебното правителство на Румен Радев „развива потайно и процедурата по придобиването на още една партида бойни самолети F-16”.
По-късно от Министерството на отбраната уточниха, че придобиването на нови осем изтребителя F-16 Block 70 е единствено в правомощията на Народното събрание, но не и в тези на ресорното ведомство.
Целият текст на декларацията на ГЕРБ:
„Едната тема е мигрантската и бежанска криза пред България.
1. Когато преди месец алармирахме за идващата криза, не бяхме чути. Дори служебното правителство и много от партиите в парламента си позволиха да подходят с ирония към проблема. В момента тайно се ремонтират лагери и подготвят нови терени, които да приемат бежанци и мигранти. Без никаква прозрачност и отчетност пред българското общество.
2. Министри загрижено коментират, че нямат средства за управление на кризата. Казват как Министерският съвет ще предложи промени между двете четения на бюджета, за да се осигурят полиция, армия и приемни центрове. След като бяхте предупредени за идващата криза, защо не го направихте преди да внесете актуализацията на бюджета? А сега полупрозрачно правителството ще иска допълнителна актуализация на вече внесен от правителството бюджет. Това ли е професионализмът и прозрачността на кабинета на Радев? Изтеглете бюджета, актуализирайте го и го внесете пак. Ние ще постъпим отговорно.
3. Вчера стана ясно, че ще приемем бежанци по линия на ЕС и НАТО. До сега българските правителства винаги са били отговорни и солидарни в рамките на тези два съюза. Помагали сме на останалите държави-членки и на Комисията, защото България е външна граница на ЕС и също разчита на тази солидарност.
4. Именно защото сме били честни и открити, премиерът Борисов успя да договори 160 млн. евро допълнителни средства, физическа помощ и техника за охрана на нашата граница, за да не тежат тези разходи изцяло на българския бюджет. Успя да поддържа добри работни отношения с Република Турция, които намалиха натиска над българската граница, която искаме да напомним, че се явява и външна граница на ЕС. Натискът върху нашата граница е натиск и върху останалите страни членки.
5. Служебното правителство на Радев трябва незабавно да настоява пред Съвета на ЕС за целево финансиране, за да се подготвят външните граници на ЕС в България и Гърция за идващата вълна. Да постави въпроса и да търси съмишленици между държавите-членки за незабавно насочване на средствата на ЕС за хуманитарна помощ с цел подпомагане на приемащите в момента бежанци държави, съседни на Афганистан, както и постигане на споразумения с тези държави по аналогия на споразумението с Турция от 2016 г., за да предотвратим проблема, преди да е стигнал до собствените ни граници. Затова обаче трябва активна външна политика. Трябва авторитет и достъп, които президентът Радев не притежава.
Втората тема, която служебното правителство на Радев развива потайно е процедурата по придобиването на още една партида бойни самолети Ф16. Ние знаем, че правителствата на Румен Радев имат афинитет към процедурите за придобиване на самолети и това винаги става на тъмно.
1. Какво всъщност става ясно, че е свършило служебното правителство от отговора на мой въпрос до министъра на отбраната?
a. След като е получен отговор на искането за цени и наличности през пролетта, са продължили преговорите за придобиването на вторите 8 самолета.
b. Правителството сега е пратило искане за обвързваща оферта с точни цени и дати на доставка. Отговорът фактически ще представлява проектодоговор за новите Ф16.
c. След получаването му, Министерски съвет ще внесе в Народното събрание проект за инвестиционен разход с точните параметри на договора.
d. Веднага след евентуалното му приемане от НС, следващият кабинет трябва да подпише договора.
e. Важно е да се знае, че този документ ще има срок на валидност, с който следващото НС ще трябва да се съобрази.
2. Впрочем това е пътната карта, изготвена от правителството на ГЕРБ за следващото редовно правителство, за да може да проведе своите политически разговори за подкрепа на този проект.
3. Все пак със задоволство констатираме, че правителството на Радев е осъзнало, че продължаването на тази политика е правилен подход. И все пак приветстваме, че са решили да не бавят или ревизират покупката на нови 8 самолета, защото това е отговорното решение – да се продължи политиката на ГЕРБ в областта на отбраната.
4. Само не разбираме защо това се прави в пълен мрак. Дори се стигна до безумието пресцентърът на Министерство на отбраната да опровергава собствения си министър. Защо е цялата тази потайност, след като този процес трябва да е публичен?
5. Можем само да предположим, че се държи в тайна заради многото тежки думи, които бяха казани по темата. Как придобиването на Ф16 ще застраши влизането ни в Еврозоната, как покупката им било търсене на политическа индулгенция или чадър от страна на САЩ към Борисов и много, много други. Явно Румен Радев е осъзнал колко неверни са всички тези твърдения и че това е единственият правилен подход. Защото противното би било тежка ирония.
6. А може би има други поети ангажименти, които за разлика от тези към съюзниците за Северна Македония, имат своето продължение?
7. Темата за придобиването на следващите Ф16 трябва да е публична. Така, както беше при закупуването на предните осем и мястото на този дебат е тук, в парламента. Правителството на ГЕРБ винаги е информирало в пълен обем народните представители. Още при самото планиране на процедурата ние знаехме от къде идват парите и как ще бъдат осигурени. А служебното правителство на Радев има ли план?
8. Да бъдат така добри и да дойдат поне в комисия по отбрана да ни запознаят“, се казва в декларацията на ГЕРБ-СДС”.
Министерството на отбраната отговори на обвиненията
По-късно от Министерството на отбраната уточниха, че придобиването на нови осем изтребителя F-16 Block 70 е единствено в правомощията на Народното събрание.
„Служебното правителство няма правомощия и не води преговори за закупуване на нови осем изтребителя F-16 Block 70. Проектът е един от приоритетните за модернизацията на Въоръжените сили. За неговата реализация в изпълнение на чл. 16, ал. 7а от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, два парламента – 43-и и 44-и, приеха решения, с които са одобрени Проект за инвестиционен разход (ПИР) за „Придобиване на нов тип боен самолет” (Решение на Народното събрание от 2 юни 2016 г., обнародвано в ДВ, бр. 43, от 07.06.2016 г.), а в последствие и неговата актуализация - Актуализиран проект за инвестиционен разход (АПИР) „Придобиване на нов тип боен самолет” (Решение на Народното събрание, обнародвано в ДВ, бр. 51, от 19.06.2018 г.).
Утвърденият от парламента проект е за придобиване на 16 самолета от един тип в една конфигурация. Предвидено е реализацията му да се извърши на два етапа: първи - за придобиване на 8 самолета, и втори - за придобиване на още 8 самолета. В началото на 2019 г. по предложение на Министерския съвет и в резултат на решение на Народното събрание за реализиране на първия етап бяха подписани четири договора между правителствата на България и на САЩ за закупуване на осем самолета F-16 Block 70 и свързаните с тях оборудване, услуги и въоръжение.
Спазвайки сроковете на планираните процеси, заложени от решенията на 43-и и 44-и парламент, за придобиване на общо 16 самолета, Министерството на отбраната продължава подготовката по реализацията на втория етап от проекта. Затова сега единствено възможният подход е изпращане на писмо-запитване за предоставяне на оферта и едва след получаването на отговора, което би отнело от 6 до 8 месеца, може да бъде подготвен ПИР с детайлни и коректни параметри като: цена, обхват, начин на плащане и размер на вноските, срокове за доставка и т.н.
Само след приемането на ПИР от парламента (в случай, че същият бъде приет), може да се пристъпи към подписване на договор, който ще бъде реализиран едва след като Народното събрание го ратифицира и даде зелена светлина на проекта. Т.е. в случая става дума единствено за получаване на задължителна информация за реализиране на проекта.
Според условията на програмата за чуждестранни военни продажби на САЩ, изпращането на такова писмо-заявка не създава никаква правна и финансова обвързаност на министерството за подписване на договор. Крайното решение - кога, при какви условия и на каква цена България ще доокомплектова ескадрилата си с F-16 Block 70 е в правомощията и отговорностите единствено на Народното събрание и на следващо редовно правителство. Същият път бе извървян и при подписването на първия договор”, обясняват от Министерството на отбраната.
Редактор: Георги Генов