Репортаж на "Дойче вече"

Биогоривата трябва да направят транспорта по-благоприятен за климата. Но полетата, на които растат растенията за биогорива, не се използват за храна. Това винаги е притеснявало природозащитниците. Освен това след войната в Украйна в световен мащаб се наблюдава недостиг на зърно и растителни масла. Така че сега повече от всякога въпросът е: резервоарът или масата? 

"Никаква храна в резервоара" - природозащитниците са закачили искането си на силоза за рапица в пристанището на Хамбург, така че да се вижда отдалеч.  Протестът им е насочен срещу факта, че все повече обработваеми земи се използват за биогорива, вместо на тях да се отглеждат храни. 

Биогоривата, с които да зареждаме автомобилите са екологична глупост. Изправени сме пред глобална продоволствена криза и сега да преработваме ценно зърно в гориво е безотговорно. Германското правителство трябва незабавно да спре тази лудост. Храната трябва да бъде в чиниите, а не в резервоара", казва  Бенджамин Щефан от "Грийнпийс".

Биогоривата се добавят към горивото в бензиностанцията, за да се спести въглероден диоксид.  В условията на енергийна криза производителите отчитат допълнително търсене. 

"Можем да произвеждаме и повече биогорива. Но трябва да се съсредоточим и върху това. Мисля, че в момента в Германия сме в процес на сътресения. Предизвикателствата, пред които сме изправени, са гигантски", заявава Клаус Заутер, производител на биогорива Verbio.

Фермерът Курт Енке също не подкрепя планираната забрана на биогоривата. Той доставя зърно на фабрика за биогорива близо до Лайпциг. Но всичко това е нискокачествено зърно, което не е подходящо за производство на хляб. Около 20% от реколтата му стига до резервоара на автомобила. 

"Първо получаваме най-добрата цена за хлебна пшеница, за висококачествена пшеница с много протеини, от която се произвеждат макаронени изделия. След това идва обикновената хлебна пшеница и накрая идва фуражната пшеница и биоетанолът", казва Енке

Той продава зърното си на компанията “Кроп Енерджис”. Там се произвежда етанол от зърно. Когато са започнали преди цели 30 години, все още е имало субсидии от ЕС за изтегляне на излишното зърно от пазара.  

Сега те са се превърнали във враг, защото не произвеждат храна, а гориво. Мениджърите се чувстват неразбрани.  Те казват, че тук не се унищожава храна. 

"Използваме предимно фуражна пшеница, която няма хлебопекарни качества, и освен това преработваме ечемик, царевица, които също не могат да се използват за печене на хляб, защото имат нужните качества", споделя Юрген Бьотхер, управляващ директор на CropEnergies.

Но критиците, като например екологични организации като "Грийнпийс", не се впечатляват от подобни аргументи. Те изискват: Земеделските производители трябва да отглеждат само храна на земята. Използването на биогорива трябва постепенно да се преустанови. 

"И ние имаме решение. Електрическият автомобил е много по-ефективен от автомобил с двигател с вътрешно горене и е много по-щадящ за климата. Това означава, че трябва да ускорим постепенното премахване на двигателя с вътрешно горене", заявава Бенджамин Щефан.

Производителите на биогорива обаче имат друга идея: преминаването от зърно към слама и тор от животинските обори може да се осъществи стъпка по стъпка. Защото в оборския тор също има много енергия. 

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.

 
Редактор: Цветина Петрова