България беше една от първите държави, която реагира и изпрати полет, разказа Златко Златев

Нямах колебание да пътувам до Израел. Това заяви в предаването „на Фокус с Лора Крумов” ген. майор Златко Златев, който е и генерален директор на Държавния авиационен оператор. Той беше пилотът, който прибра първите евакуирали се българи от Израел.

„Организацията при първия полет беше сложна, тъй като не сме авиокомпания, която има блоково разрешение за влизане в Израел. Подготовката започна с обаждане от страна на министър Гвоздейков, започнахме организация. Проблем, беше наземния оператор, тъй като при нас той не работи през нощта. Искам специално да благодаря на Георги Пеев, ръководител въздушно движение, който непрекъснато поддържаше връзка с оперативния център”, каза Златев. Той добави, че организацията за полета е отнела около 6 часа.

Гвоздейков: Имахме готовност за втори полет до Израел тази нощ, но няма достатъчно хора, за да напълним самолета

„Министър Гвоздейков поддържаше постоянна връзка с посолството и с външно министерство, тъй като на летището имаше над 60 граждани, които чакаха, за да бъдат евакуирани. Имаше граждани, които бяха  в страната и трябваше да бъдат докарани на летището”, каза още Златко Златев.

Той разказа, че на летището в Тел Авив е нямало проблеми, но са се чували гърмежи, а ракети са се виждали в далечината. По думите му с последния полет са се прибрали 94 човека. Той протече нормално, беше пълен. Имахме възможност за четвърти полет, но се оказа, че няма достатъчно пътници, в момента сме в готовност”, добави той.

Правителственият „Еърбъс” евакуира още българи от Израел

„Българите, които се прибраха бяха много щастливи, благодарни на страната. България беше една от първите държави, която реагира и изпрати полет”, каза още Златев.

Златко Златев допълни, че са имали възможност да летят до Москва, когато е започнала агресията срещу Украйна. „Българското посолството трябваше да бъде изведено от града и имахме специално разрешение за това. Екипът ни успя да прибере българските моряци от кораба „Царевна” , който беше пленен в Мариупол, трябваше да ги вземем от Сочи. Там операцията беше по специална, заедно с разузнаването”, разказа още пилотът.

Той сподели , че в трудни ситуации време за емоции няма. Готвят се за съответния полет и чакат дипломатическите разрешение. „Екипажът е подготвен, всички са изключителни професионалисти”, подчерта Златев.

„В отряда имаме два вертолета МИ8, единият е на ремонт в Чехия, вече 10 месеца. „Това  е защото е трудно снабдяването с резервни части . В момента нямаме изправен вертолет. Трябва да се мине на нов тип, западна авиационна техника, обслужването може да е по-скъпо, но е по-сигурно. Моето предложение е да се закупят два вертолета, единият да бъде оборудван като ВИП вариант, а другия да има опция и за спасяване при необходимост. Държавата не може да остане без вертолет за специално предназначение”, каза още  Златко Златев.

Редактор: Валя Марева