Снимки: iStock
Вижте някои интересни наблюдения и съвети от експерти в сферата на човешките ресурси
Много работодатели продължават да се сблъскват с проблема с недостиг на квалифицирана работна ръка. По тази причина мнозина прибягват до наемане на вече бивши служители. След като напуснат, доста от тях осъзнават, че в избраната от тях нова компания „тревата всъщност не е по-зелена” и са склонни да се върнат на предишното си работно място, често – на по-висока позиция.
Подобни „миграции” са били особено често явление по време на COVID пандемията. А сега някои компании се колебаят дали да наемат отново напуснали служители. Има обаче и фирми, чиито ръководства осъзнават какво могат да предложат завърналите се в техните редици и са проактивни в полагането на основата за „затопляне на отношенията”.
Предимствата на служителите „бумеранг“
Бившите служители, които се връщат в дадена компания, се наричат служители „бумеранг“ и предлагат някои ключови предимства, твърдят американски специалисти в сферата на човешките ресурси. Такива кадри може да помогнат за укрепване културата на компанията. От тях може да се извлекат и икономически ползи – повишават производителността на труда веднага след завръщането си.
Експертите съветват мениджърите редовно да се преглеждат информацията за напускащите по собствено желание и да търсят тенденции в това явление. То може да се дължи на „прегаряне” в конкретно звено или при конкретен мениджър. Наличието на такава информация може да помогне на компаниите да предприемат стъпки, с които да предотвратят разпадането на екипа. Най-добрата практика за попълване на отворени позиции със завръщащи се служители започва много преди те изобщо да напуснат, категорични са HR специалистите.
Полезни съвети за повторно привличане на кадри
1. Останете позитивни
Начинът, по който мениджърите реагират на оставката на служител и отношението към тях в периода на предизвестието са от решаващо значение за подготовката за потенциално завръщане. Ръководителите трябва да уверят напускащия, че подкрепят кариерното му развитие и ще ги приветстват, ако решат да се върнат обратно.
Добрият мениджър трябва да се увери, че човекът от екипа му си тръгва с добри чувства към колегите си и компанията. Има изследвания, които доказват важността на това. Едно от тях – на тексаски университет, сочи, че най-ефективната тактика за наемане на някого обратно е позитивната връзка с предишния му мениджър. „Ако един шеф години наред е казвал: „Бихме се радвали да се върнете”, подобна бъдеща покана би изглеждала далеч по-автентична”, категорични са експертите.
2. Поддържайте връзка с бившите си служители
Важно е бившите служители да бъдат ангажирани по различни начини, казват специалисти от голяма компания за набиране на кадри, базирана в Хюстън. „Може да ги поканите отново във фокус групи и дори в празненства за бивши колеги. Това показва колко са и ги държи свързани с организацията”, съветват HR-ите.
3. Управлявайте очакванията
Много бивши служители може да са страхотни кандидати за отворени позиции, но това не означава, че автоматично ще получат работата. Мениджърите трябва ясно да заявяват това в процеса на наемане. Ако в крайна сметка въпросните хора не бъдат повторно наети, шефът трябва да продължи да поддържа връзка с тях и да държи вратата отворена.
Когато бивши служители се завърнат
Ако сте мениджър, ето някои полезни съвети за това как трябва да се отнасяте към хората „бумеранг”.
Не забравяйте, че завърналият се служител вече има опит във вашата компания, но ще трябва да бъде уведомен за всичко ново, което се е случило, докато не е бил част от екипа.
Приветствайте завръщащия се служител и бързо го накарайте да се почувства като у дома си, независимо от причината, поради която е напуснал.
Насърчавайте го да споделя нови идеи или предложения от своя разнообразен опит извън ролята си във вашата компания.
Не коментирайте решението на завърналия се служител да напусне вашата компания с негативен тон. Вместо това гледайте на завръщането му като на печалба.
Не изисквайте по-висок или различен стандарт от други нови служители на същата или подобна позиция.