Снимка: iStock
ЕП гласува и редица други промени, които ще важат за водачите
Шофьорските книжки да станат дигитални - това предложение одобри Европейският парламент на първо четене. Идеята физическият документ да бъде заменен от електронен е част от мерките за борбата с войната по пътищата.
Димитър Лъжов активно шофира от 20 години и с радост приветства идеята личните документи да станат част от дигиталния портфейл. „При всички случаи няма начин да я забравиш, тъй като тя дигитално все някъде съществува. Най-вероятно КАТ няма да може да налага глоби за липсваща шофьорска книжка. За дигитализация се говори в последните 20 години, но тя навлиза малко бавничко. До пет години може да се случи това, не виждам как по-бързо”, посочва той.
„Естония има вече многогодишна практика в това да дигитализира цялата документация на гражданите. Хората там ползват тези документи, като се идентифицират пред всякакви институции”, допълва киберекспертът Явор Колев.
От гледна точка на сигурността на личните ни документи в електронен вариант експертите са категорични - няма място за притеснение. „По-опасно е да носим документите си в физически портфейл, който много по-лесно може да бъде откраднат. Телефонът дори да бъде откраднат, знаете, че има двуфакторна автентикация - чрез биометрични данни, чрез ПИН”, допълни Колев.
Като мерки за ограничаване на пътните инциденти в Европа, евродепутатите приеха и редица други промени. Сред тях - неопитните шофьори да имат двугодишен изпитателен срок, водачите да оценяват собствената си годност за шофиране, както и по- адекватна подготовка за рискови ситуации на пътя.
Ако предложенията бъдат приети окончателно, България е задължена да приложи европейското законодателство. „Това е добра идея, тъй като знаете, че дигитализацията в човечеството е приоритет. Оттук нататък всяко едно действие в тази посока, според мен, би било приемано добре. От друга страна, би облекчавало редица процедури както при водачите, така и при органите, които контролират тези процеси”, заяви министърът на транспорта и съобщенията в оставка Георги Гвоздейков.
Преди да можем обаче да добавим шофьорските книжки в дигиталния портфейл е необходимо ЕП да гласува предложението и на второ четене, което ще се случи най-рано след евроизборите през юни.
Промените предвиждат още младите шофьори да имат изпитателен срок в първите си две години зад волана. Желаещите да управляват камион пък вече ще могат да го правят, след като навършат 18.
В ефира на предаването "Твоят ден" по NOVA NEWS автоинструкторът Георги Бързаков коментира, че някои от правилата вече се прилагат в България. Пример за такова е записването на шофьорски курсове на 17-годишна възраст.
Евродепутати предлагат: Всички шофьори в ЕС да се явяват на повторен изпит
Той постави въпроса има ли готовност за дигитализирано обучение, след като се решава книжките да станат електронни.
Бързаков изрази съмнение, че новите изисквания ще доведат до по-добро обучение на курсистите.
Инструкторът коментира и още едно от приетите изменения - самооценката на водачите. Той запита как един млад водач може да направи анализ на собствените си възможности като шофьор.
Целия разговор гледайте във видеото.
Не изпускайте ритъма на деня! Последвайте ни в Google News Showcase