Мениджърите смятат, че ЕС се нуждае от рязка промяна в политиката, за да си осигури достойно място в глобалната технологична надпревара

Ръководителите на водещите европейски телекомуникационни компании подкрепиха плановете на председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен, в новия ѝ мандат, свързани най-вече с конкурентоспособността, засилването на европейската индустрия и технологии.

В писмо до Фон дер Лайен изпълнителните директори на 20 компании отбелязват, че ЕС се нуждае от рязка промяна в политиката, за да заеме достойно място в глобалната технологична надпревара. За целта ще е нужно значително подобряване на инвестиционния климат за критична инфраструктура,  автономни 5G мрежи, както и подводни кабели.

Телекомуникационните компании отбелязват още, че е необходимо да се преодолеят фрагментираността, административната тежест и остарелите правила, за да се постигне истински единен телекомуникационен пазар. Нужно е и да се прегледа режимът на сливанията в ЕС – по-малко, но по-силни оператори ще инвестират и ще се развиват по-ефективно от многобройни, но по-слаби участници.

Vivacom е в ТОП 5 на най-бързоразвиващите се оператори в света за сателитни услуги за бизнеса

Ето и пълния текст на писмото:

До:

Г-жа Урсула фон дер Лайен, председател на Европейската комисия

Г-жа Тереса Рибера, зам.-председател на ЕК

Г-жа Хена Виркунен, изпълнителен зам.-председател на ЕК

Изразяваме подкрепата си за основните политически приоритети на Вашия мандат: конкурентоспособност, устойчивост и развитие на по-силна европейска индустрия и технологии. Както и други сектори, ние също вярваме, че ЕС се нуждае от решителна промяна в посока на политики, насърчаващи иновациите и инвестициите, за да се утвърди като конкурентен глобален технологичен лидер. Обръщаме се към Вас с призив за дълбока реформа в съществуващата регулаторна рамка за телекомуникациите, чрез пълното прилагане на препоръките на Марио Драги и Енрико Лета за нашия сектор и запазване на високото нивона на амбиция в тази посока.

Днес екосистемата на свързаността допринася с 4,7% за БВП на ЕС¹, като служи като основа за множество други сектори – от производство до транспорт, от енергетика до земеделие. Като членове на инициативата Connect Europe, ние представляваме 70% от инвестициите в сектора и отделяме над 50 милиарда евро годишно за изграждане на мрежи и иновации в услугите³. Но това не е достатъчно. Необходими са допълнителни инвестиции, както беше подчертано и в последната декларация на срещата на върха на НАТО, която призова за ангажиране на до 1,5% от БВП годишно за защита на критична инфраструктура, устойчивост на мрежите, гражданска готовност, иновации и засилване на отбранителната индустриална база⁴.

Призоваваме за незабавни действия за изграждане на конкурентоспособно, устойчиво и приобщаващо цифрово бъдеще за Европа, с цел да осигурим лидерска позиция на ЕС във всички технологични направления. Това изисква съществено подобряване на инвестиционната среда за критични инфраструктури като гигабитови мрежи, FTTH, самостоятелни 5G мрежи, суверенен облак, edge-cloud решения и подводни кабели. Също така е необходимо да се даде приоритет на пазарни структури, благоприятстващи инвестициите, и да се засили подкрепата за европейски иновации в области като изкуствен интелект, квантово криптиране и 6G. При бързо развиващи се технологии и нарастваща конкуренция в глобален мащаб, трябва да действаме с най-висока степен на спешност.

Предстоящият Digital Networks Act  (Закон за цифровите мрежи) трябва да даде конкретни решения на тези предизвикателства, като гарантира, че няма да има промяна във високите амбиции, изразени в официалните мандатни писма и стратегическите доклади. Трябва да преодолеем днешната фрагментирана, тромава и остаряла регулаторна рамка, за да изградим наистина единен европейски телекомуникационен пазар. Същото важи и за текущия преглед на режима на сливания в ЕС, който трябва да доведе до модернизирана конкурентна политика, в подкрепа на европейската конкурентоспособност. По-малко, но по-силни оператори, ще инвестират и иновират повече, отколкото голям брой по-слаби участници на пазара.

Имаме уникалната възможност да заемем водеща роля в глобалната екосистема на свързаността и да създадем нови възможности за устойчив растеж. Но трябва да я използваме сега. Алтернативата е задълбочаване на технологичната зависимост и отслабване на конкурентоспособността на континента.

Готови сме да Ви подкрепим за постигането на целите на Вашия политически мандат.

Конкретни предложения за реформи в политиките на ЕК

• Рамка, насърчаваща инвестиции, и дерегулация

При положение че оптичното свързване (fiber) е стратегическа цел, настоящите ex-ante регулации, проектирани за остарели мрежи, вече не отразяват пазарната реалност и възпрепятстват напредъка. Ако не бъдат въведени промени, прогнозите сочат, че ЕС ще постигне целите си за оптично покритие едва през 2051 г.

Подкрепяме цялостен преход от предварителен (ex-ante) към последващ контрол (ex-post) в регулирането на достъпа на едро, като стандарт следва да бъдат правилата на конкурентното право и Законът за гигабитова инфраструктура. Това съответства и на предложенията от доклада на Марио Драги – насочени към инвестиционен модел, отговарящ на новите пазарни реалности.

Режимът на „значителна пазарна сила“ (SMP) следва да бъде заменен с ex-ante регулации, използвани единствено като защитен механизъм в случаи на ограничения в достъпа на потребителите до местната телекомуникационна инфраструктура.

• Мащаб

От изграждането на суверенен облак до увеличаването на инвестициите в изкуствен интелект, киберсигурност и виртуализация на мрежите – компаниите в Европа, опериращи на фрагментирани национални пазари, не могат ефективно да се конкурират с глобални технологични гиганти, които използват единен бизнес модел.

Разширяването на дейностите, мрежите или услугите в телеком сектора чрез конкуренция и пазарни механизми, е въпрос на съществуване за конкурентоспособността на ЕС и за неговия Единен пазар. Тревожни са настоящото ниво на амбиция и темпът на преразглеждане на Насоките за сливания в ЕС, защото няма да спомогнат за постигане на реална промяна в тази посока.

• Равнопоставеност в регулирането

Регулаторните асиметрии спрямо глобалните технологични платформи засилват конкурентните ни слабости на световния цифров пазар.

Следва да се приложи препоръката на Драги за създаване на задължителна арбитражна система, гарантираща справедливи търговски споразумения за пренос на данни.

Структурните неравновесия в интернет екосистемата са въпрос на преговорна сила и не могат да бъдат решени чрез доброволни рамки на сътрудничество.

Водещият принцип трябва да бъде: „еднакви услуги – еднакви правила“.

Снимка: iStock

• Хармонизация на радиочестотния спектър

Разнородни национални политики, високи такси и кратки лицензионни срокове възпрепятстват инвестициите в 5G и бъдещи 6G мрежи.

Необходими са предвидими, хармонизирани правила за управление на спектъра и значително по-дълги срокове на лицензите, за да се подобри инвестиционната среда за изграждане на мобилна инфраструктура.

• Административна опростеност

В момента клиентското изживяване в рамките на ЕС е повлияно от над 34 различни регулаторни режима, а административната тежест за телекомуникационните оператори е изключително висока. Настояваме за дълбока регулаторна реформа, включваща:

- премахване на дублиращи се или остарели изисквания;

- смела и цялостна хармонизация на прилагането на правилата в рамките на ЕС.

• Подобрено управление и регулаторна координация

Към днешна дата над 270 регулаторни органа в държавите членки упражняват дейност в областта на цифровите мрежи. Настоящата система не успява да осигури ефективна хармонизация.

Необходима е реална координация и уеднаквяване на правилата на ниво Европейски съюз, в съответствие с целта за изграждане на истински единен телекомуникационен пазар.

Редактор: Маргарита Стоянчева