Снимка: iStock
Тези въпроси станаха особено актуални след трагичния инцидент с 8-годишния Иван, който загина в Несебър
„Куца” ли контролът на водните атракциони у нас и за какво да внимаваме на плажа? Тези въпроси станаха особено актуални след трагичния инцидент с 8-годишния Иван от Разлог, който загина в Несебър. Момчето и майка му се качиха на парасейлинг – парашут, теглен от лодка, който се издига високо в небето. Обезопасителните колани на детето обаче се скъсали и то паднало във водата от 40 - 50 м височина. Днес екип водолази обходиха морското дъно в търсене на катарамите, които вероятно довели до падането на момчето.
Какво се е случило при трагичния полет
Веселин Христов се е занимавал професионално с този спорт. Той обясни, че седалката от колани, в която реално сяда човекът под парашута, се нарича сбруя. Специалистът каза, че коланът, който се е скъсал във фаталния ден в Несебър, не е носещ и е най-малко важният от всички. Все пак той притискал тялото да не изпадне от сбруята. Тя пък се закача на рейка, която виси под парашута. По думите на Веселин обаче няма институция или орган, който да проверява тези съоръжения в България.
„Въжето е дълго около 250 м. Клиентите по морето не се вдигат на повече от 100-150 м”, казва още специалистът. Родителят подписва декларация преди полет, с която се съгласява, че той е на негова отговорност. Ясен регламент и възрастово ограничение за ползване на атракциона няма, добавя експертът.
Какви са правилата за парасейлинг у нас
Заради трагедията на Южния плаж в Несебър бяха задържани трима души. Те са от фирмата, която предлагала тази услуга. Повдигнато им е обвинение за немарливост или бездействие, вследствие на които е причинена смърт. Ако бъдат признати за виновни, ги грози затвор от 1 до 6 г. Тримата мъже са задържани за срок до 72 часа. Предстои прокуратурата да поиска постоянния им арест. Паралелно тече и проверка дали линейката, която първа пристигнала на мястото, била напълно оборудвана.
Пред „Флагман” майката на Иван разказва, че малко след издигането им в небето се чуло пукане, след което коланите се скъсали и момченцето полетяло към водата. Преди самия полет пък не били инструктирани.
Кой трябва да понесе отговорност
Темата в „Здравей, България” коментираха Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма и изпълнителният директор на Асоциация „Активни потребители” Богомил Николов.
„Ако отворите наредбата, която частично регулира тази дейност, ще видите, че всички изисквания са насочени към лодката, парашута и екипировката. Няма нищо за хората. Тази трудова небрежност може да бъде основният фактор да възникват подобни ситуации”, подчерта Николов. По думите му персоналът трябва да проверява изправна ли е екипировката всеки ден.
12-годишно момче пострада от токов удар край басейн в Сливенско
Според Драганов има закон за техническите изисквания към продуктите като цяло. „В този закон съвсем ясно е описано кои отговарят - министърът на регионалното развитие и Държавната агенция по метрологичен и технически надзор. В закона е написано решение 768 от 2008 година на Европейския съюз, в което съвсем ясно е казано какви са отговорностите на Агенцията”, подчерта Драганов.
Горещият картоф
От МРРБ изпратиха позиция, в която твърдят, че не те, а Министерството на икономиката е отговорно за контрола на подобни съоръжения. От министерството опровергаха думите на Румен Драганов, като подчертаха, че МРРБ не е отговорната институция за техническата изправност на водни съоръжения и атракциони. Въпреки това, регионалното министерство има готовност да подпомогне процеса по допълване и прецизиране на действащата нормативна уредба.
Министерството на икономиката също излезе с официална позиция. То потвърди, че е принципал на ДАМТН, но подчерта, че Агенцията не отговаря за контрола на тези атракциони.
От Изпълнителна агенция „Морска администрация” вече обясниха, че техен ангажимент е да контролират и проверяват коридорите и самата моторница, но частта с въжето, коланите и парашута не е в тяхната компетенция.
Това потвърди и транспортният министър Гроздан Караджов на брифинг в Министерския съвет. „Морска администрация” следи за изправността на морските превозни средства, които се движат във водата, както и за правоспособността на водачите им. В конкретния случай нарушения в това отношение не са открити”, подчерта той.
По думите му днес, след задълбочен анализ, станало ясно, че има пропуски в нормативната уредба. „При организация на подобни дейности с търговска цел - парасейлинг, спускане с въжета, скачане с парашут, парапланери, делтапланери, липсва ясна правна регламентация как и на какви технически условия за издръжливост и безопасност те трябва да отговарят”, призна Караджов.
Малко след инцидента и от Министерството на туризма отрекоха те да са виновни за неизправните водни съоръжения.
Официална позиция изпратиха и от Държавната агенция за метрология и технически надзор:
„ДАМТН чрез Главна дирекция „Инспекция за държавен и технически надзор” осъществява надзор на съоръженията с повишена опасност по смисъла на чл. 32 от ЗТИП. Водни атракциони по смисъла на чл.32 от ЗТИП няма!
ДАМТН чрез Главна дирекция „Надзор на пазара” осъществява надзор на пуснати на пазара продукти за спазване изискванията на законодателството на Съюза за хармонизация, от икономическите оператори (производители, вносители и дистрибутори). Извършването на надзора е регламентирано чрез Закона за техническите изисквания към продуктите и Регламент ЕС 2019/1020 на ЕП и на Съвета относно надзора на пазара и съответствието на продуктите. ДАМТН би могла да вземе участие в разследването на инцидента по отношение на използваните продукти - лични предпазни средства, при условие, че ползвателят предостави информация за придобиването им от конкретен икономически оператор (производител, вносител или дистрибутор).
В Закона за устройство на територията, чл. 56, ал. 6 е регламентирано, че условията и редът за устройството, безопасността и техническите изисквания към съоръженията, поставяни в увеселителни обекти, се определят с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройство, министъра на вътрешните работи и министъра на младежта и спорта.
НАРЕДБА № V-12-707 ОТ 15 НОЕМВРИ 2013 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА УСТРОЙСТВОТО, БЕЗОПАСНОСТТА И ТЕХНИЧЕСКИТЕ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ СЪОРЪЖЕНИЯТА, ПОСТАВЯНИ В УВЕСЕЛИТЕЛНИ ОБЕКТИ
В сила от 27.12.2013 г.
Обн. ДВ. бр.102 от 26 Ноември 2013г.
Водните атракциони са изключени от обхвата на наредбата. Контрола по тази наредба е предвиден да се осъществява от общините.
Всеки държавен орган отговорно действа в своите компетенции и съгласно приложимото европейско и българско законодателство по отношение на изискванията за спазването му”.
Мнението на спасителите
В ефира на „Твоят ден” по NOVA NEWS темата коментира и спасителят Станимир Коларов. „Доколкото разбрах детето е изкарано от водата с жизнени показатели, но страшното е, че линейката, която дошла първа, не е била подготвена да му окаже първа помощ”, заяви спасителят. Той подчерта, че „солената вода не прощава на нищо – нито на въжета, нито на парашути”.
Във връзка със зачестилите случаи на удавени летовници по българското крайбрежие Коларов препоръча плажуващите да спазват указанията на колегите му и да посещават по възможност охраняеми плажове. „В момента надникът на спасител варира между 65 и 85 лв. на ден. Работното време е от 9 до 18:30 ч., което прави 9.5 часа без обедна почивка. Тези часове не са нормални и това кара хората да бягат от професията”, каза още спасителят.
Повече гледайте във видеото.
Последвайте ни